بر این اساس، مقصود از عبادت شیطان در آیه زیر نیز اطاعت اوست:
۰.(أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْكُمْ یَا بَنِى ءَادَمَ أَن لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَٰنَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ.۱
۰.اى فرزندان آدم! آیا به شما سفارش نکردم که شیطان را نپرستید که او دشمن آشکار شماست؟).
چنان که امام صادق علیه السلام اطاعت از جبّاران را عبادت آنها میشمرد و میفرماید:
۰.مَن أَطاعَ جَبّاراً فَقَد عَبَدَهُ.۲
۰.هر کس از حاکم زورگویی اطاعت کند، او را عبادت کرده است.
امّا این عبادت به معنای اعتقاد به الوهیت جبّاران نیست؛ بلکه اطاعت آنان به دلیل آن که نافرمانی خدای سبحان و شرک عملی است، عبادت شمرده میشود.
۳. اخلاص اخلاقى
مقصود از اخلاص اخلاقی، پاکسازی جان از انگیزههای نفسانی همچون ریا و انجام عبادت با قصد قربت است و تا این معنا تحقّق نیابد، حقیقت عبادت محقّق نمیشود. ابوبصیر میگوید: به امام صادق علیه السلام گفتم: حدّ و مرز عبادتی که چون کسی انجام دهد، وظیفه خود را انجام داده، چیست؟ فرمود:
۰.حُسنُ النِّیةِ بِالطّاعَةِ.۳
۰.انگیزه نیکو داشتن در فرمانبَری [از خدا].
معنای این سخن، آن است که نیّت نیکو یعنی اخلاص، شرط تحقّق عبادت و پذیرش آن از سوی خدای سبحان است.
مراتب اخلاص اخلاقى
معیار ارزیابی اخلاص کامل، دوری انگیزه عبادت کننده از منافع شخصی و