281
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

كانَ [عَلیُّ بنُ الحُسَینِ] علیه السلام إِذَا قَرَأَ: (مالِكِ یَوْمِ الدِّینِ) یُكَرِّرُها حَتّى‏ كادَ أَن یَموتَ.۱

۰.علی بن الحسین (امام زین العابدین) علیه السلام هر گاه آیه (مالِكِ یَوْمِ الدِّینِ) را می‏خواند، تکرار می‏کرد تا جایی که نزدیک بود قالب تهی کند.

آرى، هنگام قرائت (مالِكِ یَوْمِ الدِّینِ)، هر چه باورِ قارى، به صحنه‏هاى ظهور مالکیت الهى در روز جزا - به شرحى که بِدان اشاره شد - قوى‏تر باشد، تحوّل روانى او، افزون‏تر خواهد بود، و کسانى که در بالاترین مراتب ایمان و یقین قرار دارند، هنگام تکرار این آیه، با مجسّم کردن عظمت صحنه‏هاى مختلف روز جزا در ذهن، همان حالى را پیدا مى‏کنند که امام زین العابدین علیه السلام داشت. اللّٰهمّ ارزقنا!

چکیده تفسیر آیه چهارم

تفسیر (مالک)

* واژه‏پژوهی «مالک»: این واژه و نیز واژه‏های «مَلِک» و «ملیک» که خداوند سبحان بدانها توصیف شده، از مادّه «م ل ک» است که بر قوّت و صحّت دلالت دارد؛ یعنی سلطه‏ای که هر گونه تصرّف در «مملوک» را روا می‏سازد. در این باره چند نکته شایان توجّه است:

یک. «مَلِک» از «مُلک» است که از قدرت فرمان‏روایی حکایت دارد. از این رو «مَلِک» بر رابطه سیاسی شخص با «مُلک» دلالت دارد؛ امّا «مالک» از «مِلک» و بیانگر حقّ تصرّف است. بنا بر این، «مالک» بر رابطه حقوقی و اقتصادی شخص با «مِلک» دلالت دارد.

دو. نسبت میان «مالک» و «مَلِک»، عموم و خصوص من وجه است؛ یعنی هر مَلِکی، مالک نیست و هر مالکی، مَلِک نیست و گاهی این دو عنوان با هم جمع می‏شوند. البتّه این تفاوت در مالکیت اعتباری است، چنان که توضیح

1.. الکافی: ج۲ ص۶۰۲ ح۱۳.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
280

هر چه بخواهند، در آن جا براى آنها هست و نزد ما نعمت‏هاى بیشترى است [که به فکر هیچ ‏کس نمى‏رسد]).

۰.(فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا اُخْفِىَ لَهُم مِن قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزَاءً بِمَا کانُوا یَعْمَلُونَ.۱

۰.هیچ ‏کس نمى‏داند چه پاداش‏های مهمّى که مایه روشنى چشم‏هاست، براى آنها نهفته شده، به پاداش کارهایى که انجام مى‏دادند).

سه. رفتن به سوی جایگاه تبهکاران

کسانى که در محکمه عدل الهى به خلود در دوزخ محکوم شده‏اند، هنگام عبور از «صراط»، به درون جهنّم می‏افتند و براى همیشه گرفتار سخت‏ترین رنج‏ها خواهند بود:

۰.(وَالَّذِینَ کفَرُوا لَهُمْ نَارُ جَهَنَّمَ لَا یُقْضَى عَلَیْهِمْ فَیَمُوتُوا وَلاَ یُخَفَّفُ عَنْهُم مِنْ عَذَابِهَا کَذَلِكَ نَجْزِى کُلَّ کَفُورٍ.۲

۰.کسانى که کافر شدند، آتش دوزخ براى آنهاست. هرگز فرمان مرگشان صادر نمى‏شود تا بمیرند، و نه چیزى از عذاب آن برای آنها تخفیف داده مى‏شود. این ‏گونه هر کفران کننده‏اى را کیفر مى‏دهیم).

بدین‏‏ سان، ظهور فرمان‏روایی مطلق خداوند سبحان، در باره سرنوشت نیکوکاران و تبهکاران براى همیشه تداوم خواهد یافت.

راز انقلاب روحی امام علیه السلام هنگام تکرار (مَالِكِ یَوْمِ الدِّینِ)

اکنون با در نظر گرفتن آنچه در تفسیر (مَالِكِ یَوْمِ الدِّینِ) آمد، مى‏توان به راز گزارش محمّد بن مسلم زهرى در باره انقلاب روحى سیّد الساجدین علیه السلام هنگام قرائت این آیه پى برد. متن گزارش این است:

1.. سجده: آیۀ ۱۷.

2.. فاطر: آیۀ ۳۶.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2407
صفحه از 687
پرینت  ارسال به