[اگر تحت فشار سران کفر بودید، مهاجرت کنید که] شکیبایان، اجر [و پاداش] خود را بىحساب دریافت مىدارند).
در روایتى از رسول خدا صلی الله علیه و آله در تفسیر آیه (ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکتَابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَ مِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیْرَاتِ بِإِذْنِ اللهِ ذَ لِك هُوَ الْفَضْلُ الْکبِیرُ؛۱ سپس این کتاب [آسمانى] را به گروهى از بندگان برگزیده خود به میراث دادیم؛ [امّا] از میان آنها عدّهاى بر خود ستم کردند و عدّهاى میانهرو بودند و گروهى به اذن خدا در نیکیها [از همه] پیشى گرفتند. این، همان فضیلت بزرگ است) چنین آمده است:
۰.فَأمّا الّذینَ سَبَقوا فَاُولٰئِکَ یَدخُلونَ الجَنّةَ بِغَیرِ حِسابٍ، وَ أمّا الّذینَ اقتَصَدوا فَاُولٰئِکَ یُحاسَبونَ حِساباً یَسیراً، وَ أمّا الَّذینَ ظَلَموا أنفُسَهُم فَاُولٰئِکَ الَّذینَ یُحبَسونَ فی طُولِ المَحشَرِ.۲
۰.پیشتازان، بدون حسابرسى وارد بهشت مىشوند و میانهروها به آسانى حسابرسى مىشوند و آنان که به خود ستم کردهاند، آنانی هستند که در تمام مدّت محشر، نگه داشته مىشوند.
و در روایتى دیگر از ایشان نقل شده که فرمود:
۰.إِذا کانَ یَومُ القِیامَةِ جَمَعَ اللَّهُ الخَلائِقَ فی صَعیدٍ واحِدٍ، وَ یُنادی مُنادٍ مِن عِندِ اللَّهِ، یُسمِعُ آخِرَهُم کَما یُسمِعُ أَوَّلَهُم، یَقُولُ: أَینَ أَهلُ الصَّبرِ؟ فَیَقُومُ عُنُقٌ مِنَ النّاسِ، فَتَستَقبِلُهُم زُمرَةٌ مِنَ المَلائِکَةِ، فَیَقولونَ لَهُم: ما کانَ صَبرُکُم هٰذا الَّذی صَبَرتُم؟ فَیَقولونَ: صَبَّرنا أَنفُسَنا عَلىٰ طاعَةِ اللَّهِ، وَ صَبَّرناها عَن مَعصیَةِ اللَّهِ. قالَ: فَیُنادی مُنادٍ مِن عِندِ اللَّهِ: صَدَقَ عِبادی، خَلّوا سَبِیلَهُم لِیدخُلُوا الجَنَّةَ بِغَیرِ حِسابٍ.
۰.قالَ: ثُمَّ یُنادی مُنادٍ آخَرُ، یُسمِعُ آخِرَهُم کما یُسمِعُ أَوَّلَهُم، فَیَقولُ: أَینَ أَهلُ الفَضلِ؟ فَیقومُ عُنُقٌ مِنَ النّاسِ، فَتَستَقبِلُهُم زُمرَةٌ مِنَ المَلائِکَةِ، فَیقولونَ: ما