حضور در روز جزا مطرح شد، جامعِ همه ویژگىهایى است که پس از این به آنها اشاره مىشود.
دو. انعکاس نهانها در چهرهها
روشنترین مصداق آشکار شدن نهانها، انعکاس باطن نیکوکاران و تبهکاران در چهره آنهاست. این معنا در قرآن کریم با تعبیرهاى گوناگونى بیان شده است، مانند: تعبیر «نورانی» و «ظلمانی» در آیه:
۰.(یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ.۱
۰.[آن عذاب عظیم در] روزى است که چهرههایى سفید و چهرههایى سیاه مىگردند).
و تعبیر «خندان» و «گرفته و غبارآلود» در آیه:
۰.(وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُّسْفِرَةٌ * ضَاحِکةٌ مُّسْتَبْشِرَةٌ * وَ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْهَا غَبَرَةٌ * تَرْهَقُهَا قَتَرَةٌ.۲
۰.چهرههایى در آن روز، گشاده * خندان و مسرورند * و چهرههایی در آن روز، غبارآلودند * و تیرگی، آنها را پوشانده است).
و نیز تعبیر «شاداب» و «تیره و تُرش» در آیه:
۰.(وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ * إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ * وَ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ بَاسِرَةٌ * تَظُنُّ أَن یُفْعَلَ بِهَا فَاقِرَةٌ.۳
۰.[آرى] در آن روز، چهرههایی شاداب اند * [و] به پروردگارشان مىنگرند * و در آن روز، چهرههایی در هم کشیدهاند * [زیرا] مىدانند عذابى در پیش دارند که پشت را در هم مىشکند).
بدین سان، قبل از هر چیز، چهره انسانها در صحنه محشر، به روشنى، نشان دهنده کردار آنها در دنیا و سرنوشت آنها در آخرت است.