247
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

همه خلایق در آن روز اجتماع می‏کنند و شک و تردیدی در آن نیست] بترسانى).

همین نام به صورتی دیگر در سوره هود تکرار شده است:

۰.(ذَلِك یَوْمٌ مَّجْمُوعٌ لَّهُ النَّاسُ.۱

۰.آن، روزى است که مردم در آن جمع مى‏شوند).

و بدین سان، همه خلایق اعم از جن و انس در دسته‏ها و گروه‏های مختلف در صحنه محشر یک‏جا براى حسابرسى حاضر مى‏شوند. امام على علیه السلام در تبیین این صحنه مى‏فرماید:

۰.حَتّىٰ إذا تَصَرَّمَتِ الاُمورُ، وَ تَقَضَّتِ الدُّهورُ، وَ أزِفَ النُّشورُ؛ أخرَجَهُم مِن ضَرائِحِ القُبورِ، وَ أوكارِ الطُّیورِ، وَ أوجِرَةِ السِّباعِ، وَ مَطارِحِ المَهالِكِ، سِراعاً إلىٰ أمرِهِ، مُهطِعینَ إلىٰ مَعادِهِ، رَعیلاً صُموتاً، قِیاماً صُفوفاً، یَنفُذُهُمُ البَصُرُ، وَ یُسمِعُهُمُ الدّاعی، عَلَیهِم لَبوسُ الِاستِكانَةِ، وَ ضَرَعُ الِاستِسلامِ وَ الذِّلَّةِ، قَد ضَلَّتِ الحِیَلُ، وَ انقَطَعَ الأَمَلُ، وَ هَوَتِ الأَفئِدَةُ كاظِمَةً، وَ خَشَعَتِ الأَصواتُ مُهَینِمَةً. وَ ألجَمَ العَرَقُ، وَ عَظُمَ الشَّفَقُ، وَ اُرعِدَتِ الأَسماعُ لِزَبرَةِ الدّاعی إلىٰ فَصلِ الخِطابِ، وَ مُقایَضَةِ الجَزاءِ، وَ نَكالِ العِقابِ، وَ نَوالِ الثَّوابِ.۲

۰.چون رشته کارها از هم بگسلد و روزگار سپری گردد و رستاخیز فرا رسد، خداوند، آنان را از گورها، لانه‏هاى پرندگان و کنام درندگان و هلاکتگاه‏ها بیرون مى‏آورَد، شتابان به سوى فرمانش و پیشتاز به سوى میعادگاهش، گروهی خاموش و به صف ایستاده، در منظر الهى. بانگ منادى حق به

1.. هود: آیۀ ۱۰۳.

2.. نهج البلاغة: خطبۀ ۸۳. سیّد رضی رحمه الله پس از ذکر این خطبه می‏نویسد: «و فی الخبر: أنّه لمّا خطب بهذه الخطبة اقشعرّت لها الجلود، و بکت العیون، و رجفت القلوب. و من الناس من یسمّی هذه الخطبة الغَرّاء؛ در خبر است که وقتى امیر مؤمنان علیه السلام این خطبه را خواند، بدن‏ها لرزیدند و اشک‏ها سرازیر شدند و دل‏ها به اضطراب آمدند و بعضى از مردم این خطبه را ̎ خطبۀ غرّا̎ نامند».


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
246

روزى را که هر گروهى را با پیشوایشان مى‏خوانیم).

چهار. حرکت به سوى محکمه الهى

مردم پس از دسته‏بندى در صحراى محشر، با سرعت به سوى محکمه عدل الهى حرکت مى‏کنند:

۰.(وَ نُفِخَ فِى الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّهِمْ یَنسِلُونَ.۱

۰.[بار دیگر] در صور دمیده مى‏شود. ناگهان آنها از قبرها، شتابان به سوى [دادگاه] پروردگارشان مى‏روند).

آیه زیر نیز مى‏تواند اشاره به این صحنه باشد:

۰.(یَوْمَ یَخْرُجُونَ مِنَ الأَجْدَاثِ سِرَاعًا کأَنَّهُمْ إِلَى نُصُبٍ یُوفِضُونَ.۲

۰.همان روز که از قبرها به ‏سرعت خارج مى‏شوند، گویى به سوى بت‏ها مى‏دوند).

پنج. اجتماع اوّلین و آخرین در صحنه محشر

یکى از نام‏هاى روز جزا، «یوم الجمع» است. این نام، دو بار در قرآن آمده است: یکى در سوره تغابن:

۰.(یَوْمَ یَجْمَعُکمْ لِیَوْمِ الْجَمْعِ ذَ لِك یَوْمُ التَّغَابُنِ.۳

۰.در زمانى که همه شما را در روز جمع، گردآورى مى‏کند. آن روز، روز تغابن (احساس خسارت و پشیمانى) است)

و دیگرى در سوره شورا:

۰.(لِتُنذِرَ اُمَّ الْقُرَى وَ مَنْ حَوْلَهَا وَ تُنذِرَ یَوْمَ الْجَمْعِ.۴

۰.تا اُمّ القرىٰ (مکّه) و مردم پیرامون آن را انذار کنى و آنها را از روز جمع [که

1.. یس: آیۀ ۵۱.

2.. معارج: آیۀ ۴۳.

3.. تغابن: آیۀ ۹.

4.. شورا: آیۀ ۷.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2486
صفحه از 687
پرینت  ارسال به