235
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

همگان آشکار مى‏گردد.

براى توضیح این مطلب، توجّه به دو نکته ضرورى است:

اوّل. مالکیت حقیقى و فرمان‏روایی فراگیر الهى، به روز جزا اختصاص ندارد؛ زیرا براى او همتایى در «مِلک» و «مُلک» نیست:

۰.(وَ لَم یَکُن لَّهُ شَرِیكٌ فِى الْمُلك.۱

۰.شریکى در فرمان‏روایی ندارد).

بنا بر این، تأکید بر مالکیت و فرمان‏روایی خداى سبحان در روز قیامت، به معناى آن است که در این روز، پرده‏ها کنار مى‏روند،۲ دیده‏ها تیزبین مى‏گردند۳ و موانع ظهور مالکیت الهى از بین مى‏روند و بدین سان، فرمان‏روایی فراگیر الهى بر همگان ظاهر مى‏گردد:

۰.(لِّمَنِ الْمُلْكُ الْیَومَ لِلّٰهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ.۴

۰.[و ندا داده مى‏شود:] امروز، فرمان‏روایی از آنِ کیست؟ براى خداوند یکتاى چیره بر همه است).

دوم. اکثر قریب به اتّفاق نام‏هاى روز قیامت، و اوصاف و ویژگى‏هایى که در قرآن براى این روز بیان شده، به جلوه‏گاه‏هاى مالکیت خداوند سبحان و فرمان‏روایی فراگیر او در روز جزا اشاره دارند و در واقع، تفسیر آیه (مَالِكِ یَومِ الدِّینِ)  اند.

مبحث چهارم: جلوه‏گاه‏های مالکیت الهی

دورنمایى از تجلّی مالکیت و فرمان‏روایی خداى سبحان در روز جزا را مى‏توان در آیاتى که این روز را به تصویر کشیده‏اند، مشاهده کرد. این آیات را به پنج

1.. اسرا: آیۀ ۱۱۱.

2.. (يَوْمَ تُبْلَى ٱلسَّرٰائِرُ؛ روزی که نهان‏ها آشکار می‏گردند) (طارق: آیۀ ۳۱).

3.. (فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ؛ امروز، چشمت تیز بین است) (ق: آیۀ ۲۲).

4.. غافر: آیۀ ۱۶.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
234

۶. یوم الحسرة:۱ روزى که بر فرصت‏هاى از دست رفته حسرت مى‏خورند.

۷. یوم التَّغابن:۲ روزی که غبن و خسارت کسانى که فرصت کارهاى نیک را از دست داده‏اند، آشکار مى‏شود.

۸. یوم التلاق:۳ روزى که رو به رویى‏هاى شگفت‏انگیز و تلاقى‏هاى متعدّد اتّفاق مى‏افتند، مانند تلاقى با فرشتگان، تلاقى با پاداش کارهاى نیک، تلاقى با پاداش کارهاى بد و....

۹. یوم التَّناد:۴ روزى که فریادها از هر سو بلندند.

۱۰. یوم الخلود:۵ روزى که بهشتیان در بهشت و دوزخیان در دوزخ، براى همیشه مستقر و ماندگار مى‏شوند.

نام‏هاى دیگرِ۶ روز جزا نیز از ویژگى‏هاى برجسته و عظمت فوق العاده این روز حکایت دارند. توضیح بیشتر مطلب در تبیین جلوه‏هاى مالکیت و فرمان‏روایی الهى خواهد آمد.

با در نظر گرفتن آنچه در تبیین واژه‏هاى «مالک»، «یوم» و «دین» و ترکیب «یوم الدین» گذشت، معناى آیه (مَالِكِ یَومِ الدِّینِ) این است که مالکیت حقیقی و فرمان‏رواییِ مطلق و فراگیر الهى، در روز محاسبه و جزا با همه ویژگى‏هاى آن، بر

1.. ر. ک: مریم: آیۀ ۳۹.

2.. ر. ک: تغابن: آیۀ ۹.

3.. ر. ک: غافر: آیۀ ۱۵.

4.. ر. ک: غافر: آیۀ ۳۲.

5.. ر. ک: ق: آیۀ ۳۴.

6.. «یوم الوعید» (ر. ک: ق: آیۀ ۲۰)، «یوم الآزفة» (ر. ک: غافر: آیۀ ۱۸)، «یوم عسیر» (ر. ک: مدّثّر: آیۀ ۹)، «یوم ألیم» (ر. ک: هود: آیۀ ۲۶)، «یوم ثقیل» (ر. ک: انسان: آیۀ ۲۷)، «یوم عظیم» (ر. ک: انعام: آیۀ ۱۵)، «یوم مشهود» (ر. ک: هود: آیۀ ۱۰۳)، «یوم معلوم» (ر. ک: شعرا: آیۀ ۳۸)، «یوم الحق» (ر.ک: نبأ: آیۀ ۳۹)، «یوم الموعود» (ر. ک: بروج: آیۀ ۲)، «یوم الآخر» (ر. ک: بقره: آیۀ ۶۲) و... .

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2604
صفحه از 687
پرینت  ارسال به