225
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

انسان‏ها متوجّه تجلّی قدرت فائق خداى سبحان مى‏گردند.

دو. يوم ربوبى

مانند:

۰.(وَ إِنَّ یَوْماً عِندَ رَبِّك کأَلْفِ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ.۱

۰.و در حقیقت، یک روز [از قیامت] نزد پروردگارت، مانند هزار سال است از آنچه مى‏شمرید).

و نیز:

۰.(یُدَبِّرُ الأَمْرَ مِنَ السَّمَآءِ إِلَى الأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فِى یَوْمٍ کانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ.۲

۰.کار [جهان] را از آسمان [گرفته] تا زمین، اداره مى‏کند. آن گاه [نتیجه و گزارش آن] در روزى - که مقدارش، آن چنان که شما [آدمیان] بر می‏شمرید، هزار سال است - ، به سوى او بالا مى‏رود).

در این آیات، تصریح شده که «یوم» نزد خداى سبحان، معادل هزار سال نزد انسان‏هاست. بنا بر این، «یوم ربوبى» مفهومى کاملاً متفاوت با «یوم انسانى» دارد. توضیح این معنا را باید در تفسیر آیاتِ یاد شده دید.

سه. مطلق زمان

مانند:

۰.(یَسْٔلُهُ مَن فِى السَّمَوَاتِ وَ الأَرْضِ کلَّ یَوْمٍ هُوَ فِى شَأْنٍ.۳

۰.هر که در آسمان‏ها و زمین است، از او درخواست مى‏کند. هر زمان، او در کارى است).

1.. حج: آیۀ ۴۷.

2.. سجده: آیۀ ۵.

3.. الرحمن: آیۀ ۲۹.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
224

شش. زمان‏هاى جا به جایى قدرت‏هاى سیاسى

مانند:

۰.(إِن یَمْسَسْکمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَ تِلْك الأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللهُ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ یَتَّخِذَ مِنکمْ شُهَدَآءَ وَ اللهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ.۱

۰.اگر به شما آسیبى رسیده، به آن قوم نیز آسیبى نظیر آن رسید و ما این روزها[ى شکست و پیروزى] را میان مردم به نوبت مى‏گردانیم [تا آنان پند گیرند] و خداوند، کسانى را که [واقعاً] ایمان آورده‏اند، معلوم بدارد و از میان شما گواهانى بگیرد و خداوند، ستمکاران را دوست نمى‏دارد).

مقصود از «ایّام»، مقطع‏هایى خاص از زمان است که با پیروزى یا شکست عدّه‏اى، قدرت‏هاى سیاسى جا به جا مى‏شوند.

۲. «يوم» منسوب به خداى سبحان

مواردى که قرآن کریم، «یوم» یا «ایّام» را در امور منسوب به خداى سبحان به کار برده است، عبارت اند از:

یک. ایّام اللّٰه‏

مانند:

۰.(وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَك مِنَ الظُّلُمَتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَکِّرْهُم بِأَیَّامِ اللهِ.۲

۰.در حقیقت، موسى را با آیات خود فرستادیم [و به او فرمودیم] که: قوم خود را از تاریکی‏ها به سوى روشنایى بیرون آور و روزهاى خدا را به آنان یادآورى کن).

مقصود از «أیّام اللّٰه‏ (روزهاى منسوب به خدا﴾» در این آیه، مقاطع خاصّى از تاریخ است که به دلیل وقوع حوادثى عبرت‏آموز و فوق توان انسان در آنها،

1.. آل‏ عمران: آیۀ ۱۴۰.

2.. ابراهیم: آیۀ ۵.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2512
صفحه از 687
پرینت  ارسال به