219
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

«اِقرَؤُوا کَما عُلِّمتُم؛۱ [قرآن را] همان گونه که فرا گرفته‏اید، بخوانید» قرائات معروف معاصر خود را امضا کرده‏اند، می‏توان نتیجه گرفت که قرائت نماز بر اساس هر یک از قرائات معاصر ایشان، اگر شاذ نباشد، جایز است. بنا بر این، دلیلى ندارد که قرائت‏ها را منحصر به قرائت‏هاى هفتگانه یا دهگانه بدانیم.۲

بنا بر این در آیه مورد بحث، هر دو قرائت: «مالک» و «مَلِک» در نماز جایز است.

گفتنى است که برخى از فقها۳ این تخییر را ابتدایى مى‏دانند؛ یعنى مکلّف در آغاز مى‏تواند یکى از این قرائت‏ها را انتخاب کند، ولى پس از انتخاب، نمى‏تواند سراغ قرائت دیگر برود و گاه «مَلِک» بخواند و گاه «مالک».

ظاهراً دلیل این نظریّه، آن است که تنها یکى از این دو قرائت، صحیح است و در صورتی که مکلّف، گاهی این قرائت و گاهی قرائت دیگر را در نماز بخواند، علم به مخالفت قطعى پیدا مى‏کند؛ ولی بر اساس تقریر بلکه امضای معصوم در مورد قرائت‏های معاصر خود، ظاهراً نظر یاد شده وجهى ندارد.

مبحث دوم: معناشناسی (یَومِ)

در این جا دو مسئله بررسی می‏گردد: یکی واژه‏پژوهی «یوم» و دیگری کاربردهای «یوم» در قرآن.

واژه‏پژوهی «يوم»

واژه «یَوم»، ظرف زمان است که از سه حرف اصلى «یاء» و «واو» و «میم» گرفته شده۴ و جمع آن «أیّام»۵ است. برخى از واژه‏شناسان، آن را معنا نکرده و

1.. الکافى: ج۳۱ ص۶۳۱ ح۱۵.

2.. ر. ک: البیان: ص۱۶۶ ـ ۱۶۷.

3.. ر. ک: جامع المدارک: ج۱ ص۳۳۵.

4.. ابن فارس تصریح کرده است که از حروف یاد شده، یک کلمه داریم که «یوم» است (الیاء و الواو و المیم کلمة واحدة هی الیوم﴾ و کتاب‏هاى لغت براى این حروف، واژۀ دیگرى ذکر نکرده‏اند.

5.. اصل آن «أیوام» بوده؛ ولی «واو» حرکت خود را به ما قبل داده و به «یاء» تبدیل و در «یاء» قبلى، ادغام شده است.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
218

که کلمه «مالک» با الف باشد و شمارى از آنها قرائت بدون الف را ارجح دانسته‏اند؛۱ ولی چنان که در واژه‏پژوهی این کلمه توضیح دادیم، تفاوتی میان معنای دو واژه «مالک» و «مَلِک» وجود ندارد.

قرائت «مالک» در نماز

جمهور فقهاى فریقین بر این باورند که قرائت نماز بر اساس هر یک از قرائت‏های هفتگانه مانعى ندارد؛۲ بلکه جمعى بر این معنا ادّعاى اجماع کرده‏اند.۳ همچنین برخى، قرائت سوره‏های قرآن بر اساس قرائت قاریان دهگانه را تجویز کرده‏اند.۴

در این باره مى‏توان گفت: قاعده اوّلیه اقتضا مى‏کند که تنها قرائت مورد تأیید اهل ‏بیت علیهم السلام در نماز جایز باشد؛ زیرا آنچه در نماز باید قرائت شود، قرآن است و چیزى جز قرائت اهل ‏بیت، قرآن شمرده نمى‏شود. بنا بر این، در صورت شک و اختلاف قرائات باید آنچه مورد اختلاف است، تکرار شود تا یقین حاصل گردد که تکلیف الهى انجام شده است. مثلاً در آیه مورد بحث باید نمازگزار، هم «مالِکِ یَومِ الدّینِ» بخواند و هم «مَلِکِ یَومِ الدّین».

این به حسب قاعده اوّلیه است؛ امّا با توجّه به این که اهل‏ بیت علیهم السلام قرائت‏هاى معاصر خود را تقریر کرده‏اند و نه‏تنها اعتراضى، از آنان به ما نرسیده است، بلکه با جملاتى مانند «اِقرَأ کَما یَقرَأُ النّاسُ؛۵ همان گونه که مردم می‏خوانند، [قرآن] بخوان» و

1.. ر. ک: مجمع البیان: ج۱ ص۹۹ و المیزان: ج۱ ص۲۲ و الکشّاف: ج۱ ص۱۳ و أنوار التنزیل: ج۱ ص۲۸ و تفسیر القرآن العظیم، ابن کثیر ج۱ ص۴۷.

2.. ر. ک: جواهر الکلام: ج۹ ص۲۹۱ - ۲۹۴ و ذخیرة المعاد: ج۱ ص۲۷۳ و موسوعة الإمام الخوئی: ج۱۴ ص۴۴۴ و بحوث فى تاریخ القرآن و علومه: ص۱۶۵.

3.. ر. ک: التبیان: ج۱ ص۷ و مجمع البیان: ج۱ ص۳۸.

4.. ر. ک: جواهر الکلام: ج۱ ص۲۹۷ و مدارک الأحکام: ج۳ ص۳۳۸ و الحدائق الناضرة: ج۸ ص۹۵ و غنائم الأیّام: ج۲ ص۵۰۱ و مناهج الأحکام: ص۲۴۱.

5.. الکافی: ج۲ ص۶۳۳ ح۲۳.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2237
صفحه از 687
پرینت  ارسال به