دو. از منظر قرآن کریم، گستره «ربّ العالمین» فراتر از جوامع بشرى است و آسمانها و زمین و آنچه را در میان آنهاست، شامل مىشود.
سه. با در نظر گرفتن مجموع آیات و روایات ناظر به تفسیر «العالمین» میتوان آن را شامل همه پدیدهها دانست.
* تعدّد عوالم: قرآن، با صراحت، وجود عالَمهاى متعدّد را مطرح کرده است. در احادیث نیز گزارشهاى مختلفى در باره تعداد عوالم وجود دارد؛ امّا با توجّه به این که صدور این احادیث از اهل بیت علیهم السلام قطعى نیست، دلیل قاطعى بر تعیین تعداد عوالم وجود ندارد.
جمعبندى تفسیر (ربّ العَالمینَ)
ربّ العالمین، یعنى مالک حقیقى، مدبّر و سامان دهنده همه آفریدهها بر اساس حکمت و هدف آفرینش آنها.
ربّ العالمین، کسى است که همه پدیدهها را نیکو آفرید و هر چه را لازمه و نیاز آفرینش آنها بود، به ایشان عطا کرد و همه چیز را تکویناً در مسیر هدف و انجام وظایف خود در نظام آفرینش قرار داد.
ربّ العالمین، کسى است که موجودات بااراده مانند انسان را علاوه بر هدایت تکوینى، از هدایت تشریعى همگانى نیز برخوردار کرده است. پس کسانى که هدایت همگانى الهى را به کار بندند، با هدایت ویژه ربوبى، به سرمنزل مقصود - که سعادت دنیوى و اخروى است - نائل مىشوند؛ امّا کسانى که با هدایت همگانى خداوند سبحان مخالفت کنند، رنجآورترین زندگى ابدى را نصیب خود مىنمایند.