محبوبیت حمد نزد خداى سبحان، این است که او مىخواهد تا انسان با تقویت هر چه بیشتر مرزبندى میان خود و حیوانات، بر کمالات انسانى خود بیفزاید و فاصله خود را از حیوانات، بیشتر کند و بدین سان به حکمت آفرینش خود، نزدیکتر شود. بی تردید، رسیدن به این مقصد، جز از طریق سپاسگزارى زبانى و عملى از آفریدگار و مُنعم حقیقى، امکانپذیر نیست.
۳. سرآغاز كارها
یکى دیگر از ویژگىهاى حمد، مطلوبیتِ آغاز نمودن کارها با آن است. در روایتى از امام على علیه السلام آمده است:
۰.إنَّ أحَقَّ مَا ابتَدَأَ بِهِ المُبتَدِئونَ، وَ نَطَقَ بِهِ النّاطِقونَ، وَ تَفَوَّهَ بِهِ القائِلونَ: حَمدُ اللهِ وَ ثَناءٌ عَلَیهِ بِما هُوَ أهلُهُ، وَ الصَّلاةُ عَلَى النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله.۱
۰.سزاوارترین چیزى که آغاز کنندگان، با آن آغاز مىکنند و ناطقان، بِدان نطق مىکنند و گویندگان، به زبان مىآورند، ستایش و ثناى خدا به اوصافى است که او شایسته آنهاست و [پس از آن] صلوات فرستادن بر پیامبر صلی الله علیه و آله است.
همچنین از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمود:
۰.كُلُّ أمرٍ ذی بالٍ لا یُبدَأُ فیهِ بِحَمدِ اللهِ وَ الصَّلاةِ عَلَیَّ، فَهُوَ أقطَعُ أبتَرُ، مَمحوقٌ مِن كُلِّ بَرَكَةٍ.۲
۰.هر کار بااهمّیتى که با حمد خداوند و درود فرستادن بر من آغاز نشود، بُریده و ناقص و تهى از هر برکت است.
اکنون با توجّه به این که پیش از این، در تبیین ویژگىهاى «بسمله» دیدیم که احادیث فراوانى بر استحباب آغاز کردن کارها با نام خدا تأکید داشتند، اکنون باید دید چگونه مىتوان میان این دو دسته از احادیث، جمع کرد.