وَ تَوَسَّعوا فی رِزقِهِ فَلَم یَشكُروهُ، و لَو كانوا كَذٰلِکَ لَخَرَجوا مِن حُدودِ الإِنسانِیَّةِ إلیٰ حَدِّ البَهیمِیَّةِ، فَكانوا كَما وَصَفَ فی مُحكَمِ كِتابِهِ: (إِنْ هُمْ إِلّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلاً)۱.۲
۰.ستایش، خدایى را که اگر شناختِ حمد خود را براى احسانهاى پیاپىاش که به بندگان خود عطا کرده و نعمتهاى سرشارى که ارزانىشان داشته است، از آنان باز مىداشت، بی گمان، نعمتهاى او را به کار مىگرفتند و ستایشش نمىکردند، و از خوان گسترده روزىِ او مىخوردند و سپاسش نمىگفتند و اگر چنین مىبودند، هر آینه از دایره انسانیّت، خارج مىشدند و به مرز حیوانیّت در مىآمدند و چنان مىشدند که خداوند در کتاب استوارش فرموده است: (آنان، همانند چارپایان اند؛ بلکه از آنها هم گمراهترند).
به بیان دیگر، ستایش و سپاسگزارىِ مُنعم، از سپاهیان عقل است و ناسپاسى، از سپاهیان جهل، چنان که امام صادق علیه السلام در تبیین سپاهیان عقل و جهل، فرموده است:
۰.وَ الشُّكرُ وَ ضِدُّهُ الكُفرانُ.۳
۰.شکر که ضدّ آن، کفران است.
چارپایان، چون عقل ندارند، معناى سپاسگزارى را نمىفهمند؛ امّا عقل، انسان را به سپاسگزارى از ولىنعمت خود، دعوت مىکند. بى تردید، هر نعمتى که به انسان برسد، از جانب خداست:
۰.(وَ مٰا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ ٱللّٰهِ ثُمَّ إِذٰا مَسَّكُمُ ٱلضُّرُّ فَإِلَیْهِ تَجْئَرُونَ.۴
۰.آنچه از نعمتها دارید، همه از سوى خداست، سپس هنگامى که ناراحتى به