111
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

بار،۱ اسم فاعل (حامدون) یک بار،۲ اسم مفعول (محمود) یک بار،۳ اسم خاص (احمد و محمّد) پنج بار۴ و فعل مجهول (یُحمَدوا) یک بار.۵ از این تعداد، ۶۱ بار آن (در سه هیئت اوّل) در باره خداى متعال است.

در سى مورد، خداوند سبحان، خود را ستوده است: ده بار با عبارت «الحمد للّٰه‏»،۶ چهار بار با عبارت «له الحمد»،۷ یک بار با عبارت «للّٰه‏ الحمد»۸ و پانزده بار هم با صفت «حمید».۹

همچنین در هجده مورد، ستایش مخلوقات برای خداى سبحان، حکایت شده است: شش مورد به ستایشگرى فرشتگان۱۰ اشاره شده که در یک جا

1.. بقره: آیۀ ۲۶۷، نساء: آیۀ ۱۳۱، هود: آیۀ ۷۳، ابراهیم: آیۀ ۱ و ۸، حج: آیۀ ۲۴ و ۶۴، لقمان: آیۀ ۱۲ و ۲۶، سبأ: آیۀ ۶، فاطر: آیۀ ۱۵، فصّلت: آیۀ ۴۲، شورا: آیۀ ۲۸، حدید: آیۀ ۲۴، ممتحنه: آیۀ ۶، تغابن: آیۀ ۶ و بروج: آیۀ ۸ .

2.. توبه: آیۀ ۱۱۲.

3.. اسرا: آیۀ ۷۹.

4.. آل عمران: آیۀ ۱۴۴، احزاب: آیۀ ۴۰، فتح: آیۀ ۲۹، محمّد: آیۀ ۲ و صف: آیۀ ۶.

5.. آل عمران: آیۀ ۱۸۸.

6.. فاتحه: آیۀ ۲، صافّات: آیۀ ۱۸۲، انعام: آیۀ ۴۵، غافر: آیۀ ۶۵، کهف: آیۀ ۱، انعام: آیۀ ۱، فاطر: آیۀ ۱، نحل: آیۀ ۷۵، زمر: آیۀ ۲۹ و سبأ: آیۀ ۱.

7.. سبأ: آیۀ ۱، روم: آیۀ ۱۸، قصص: آیۀ ۷۰ و تغابن: آیۀ ۶.

8.. جاثیه: آیۀ ۳۶.

9.. بقره: آیۀ ۲۶۷، نساء: آیۀ ۱۳۱، حج: آیۀ ۶۴، لقمان: آیۀ ۱۲ و ۲۶، فاطر: آیۀ ۱۵، حدید: آیۀ ۲۴، ممتحنه: آیۀ ۶، تغابن: آیۀ ۶، حج: آیۀ ۲۴، ابراهیم: آیۀ ۱، سبأ: آیۀ ۶، بروج: آیۀ ۸، فصّلت: آیۀ ۴۲ و شورا: آیۀ ۲۸. گفتنى است دو کاربرد دیگر «حمید»، ستایش خداوند از زبان موسى علیه السلام (ر. ک: ابراهیم: آیۀ ۸) و ستایش فرشتگان خطاب به همسر ابراهیم علیه السلام (ر. ک: هود: آیۀ ۷۳) است.

10.. غافر: آیۀ ۷، شورا: آیۀ ۵، بقره: آیۀ ۳۰، زمر: آیۀ ۷۵ و هود: آیۀ ۷۳.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
110

(ستایش)»، «ذم (نکوهش)» است که در بدى‏ها گفته مى‏شود. «الحمد للّٰه‏» را به طور مطلق مى‏گویند و جایز نیست حمد را به صورت مطلق براى جز خدا به کار برند؛ زیرا هر احسان و نیکى، کار اوست و یا با سبب‏سازى او حاصل مى‏شود. شاکر، کسى است که حقّ منعم را به سبب نعمت‏بخشى‏اش یاد مى‏کند تا او را بزرگ دارد. از این رو به گونه مجازى به خداوند، شاکر مى‏گویند؛ یعنى به اطاعت، جزا مى‏دهد، مانند جزایى که شاکران در برابر نعمت مى‏دهند، و این، مانند سخن خداى متعال است: (چه کسى است که پاره‏اى از مالش را به خدا قرض نیکو (صدقه و وام به مردم) بدهد؟).

یکى از مفسّران، پس از اشاره به آنچه اهل لغت در باره تفاوت «حمد» و «شکر» گفته‏اند، مى‏نویسد:

۰.آنچه در تفاوت میان «حمد» و «شکر» گفته شد، ویژگى‏هایى است که اهل لغت براى تفاوت‏گذارى میان این دو واژه گفته‏اند؛ امّا با عنایت به کاربردهاى قرآنىِ واژه «شکر»، باید گفت: وصول اثر نعمت و کمال به غیر، مقوّم شکر نیست، و گرنه اطلاق شاکر به خداى سبحان، مَجاز خواهد بود.۱

به نظر مى‏رسد که کاربرد قرآنى «شکر» در باره خداى سبحان و اطلاق «شاکر» به او، با توجّه به غناى ذاتى آفریدگار و مبدأ بودن او نسبت به همه نعمت‏ها، براى اثبات حقیقت بودن این استعمال، کافى نیست. پس همان طور که در الفروق فی اللّغة آمده، باید این استعمال را مجازى دانست.

کاربردهای «حمد» در قرآن

مادّه «حمد» ۶۸ بار در ۶۶ آیه از ۵۵ سوره قرآن کریم و در شش هیئت، به کار رفته است: به صورت مصدر (حمد) ۴۳ بار،۲ اسم مبالغه (حمید) ۱۷

1.. تسنیم: ج۱ ص۳۲۹.

2.. فاتحه: آیۀ ۲، بقره: آیۀ ۳۰، انعام: آیۀ ۱ و ۴۵، اعراف: آیۀ ۴۳، یونس: آیۀ ۱۰، رعد: آیۀ ۱۳، ابراهیم: (( آیۀ ۳۹، حجر: آیۀ ۹۸، نحل: آیۀ ۷۵، اسرا: آیۀ ۴۴، ۵۲ و ۱۱۱، کهف: آیۀ ۱، طه: آیۀ ۱۳۰، مؤمنون: آیۀ ۲۸، فرقان: آیۀ ۵۸، نمل: آیۀ ۱۵، ۵۹ و ۹۳، قصص: آیۀ ۷۰، عنکبوت: آیۀ ۶۳، روم: آیۀ ۱۸، لقمان: آیۀ ۲۵، سجده: آیۀ ۱۵، سبأ: آیۀ ۱، فاطر: آیۀ ۱ و ۳۴، صافّات: آیۀ ۱۸۲، زمر: آیۀ ۲۹، ۷۴ و ۷۵، غافر: آیۀ ۷، ۵۵ و ۶۵، شورا: آیۀ ۵، جاثیه: آیۀ ۳۶، ق: آیۀ ۳۹، طور: آیۀ ۴۸، تغابن: آیۀ ۱ و نصر: آیۀ ۳.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2518
صفحه از 687
پرینت  ارسال به