تفسیر آیه دوم
(ٱلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ ٱلْعٰالَمِینَ)
(ستایش، مخصوص خداوند است که سامانده [امور] آفریدگان است)
در دومین آیه از سوره حمد، آفریدگار جهان به انسان یادآوری مىکند که ولىنعمت حقیقى و مستقلّ او، تنها خداوند سبحان است؛ زیرا او نهتنها آفریدگار و مالک و مدبّر انسان است، بلکه هستى و تدبیر امور همه آفریدهها و همه عوالم از اوست. بنا بر این، ستایشِ مطلق همواره ویژه خداوند منّان است و بدین سان، انسان با ستایش مُنعم حقیقی خود، میتواند مرز خود را از چارپایان جدا کند؛ چرا که عقل، انسان را به سپاسگزاری از ولینعمت دعوت میکند؛ ولی از چارپایان نمیتوان انتظار سپاسگزاری داشت.
تفسیر این آیه در سه مبحث تبیین میگردد:
مبحث اوّل: معناشناسی ( الْحَمْدُ لِلّٰهِ)
مطالبی که در این مبحث تبیین میگردند، عبارت اند از: واژهپژوهی «حمد»، تفاوت میان «حمد» و «مدح»، تفاوت میان «حمد» و «شکر»، کاربردهای «حمد» در قرآن، معنای «الحمد للّٰه»، تفسیر روایی «حمد» و ویژگیهای «حمد».
واژهپژوهی «حمد»
به عقیده بسیارى از واژهشناسان، «حمد» به معناى ستایش، در مقابل «ذم» به معناى نکوهش است. مادّه «حمد»، هنگامى که به باب تفعیل برود، معمولاً بر مبالغه دلالت مىکند و از این رو، «محمّد» به معناى «بسیار ستوده» است.