103
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

دو. یاری‏خواهی از خدا برای خواسته‏ها، بدین معنا که انسان با یاری‏جویی راستین از خدای سبحان در آغاز کار، می‏تواند به خواسته خود برسد.

سه. بهره‏گیری از برکت نام خدا در آغاز هر کار.

* در باره معانی روایی «بسمله» دو نکته شایان توجّه است:

یک. تفاسیر یاد شده، تفسیر به لازم اند. از این رو، جمع میان هر سه معنا امکان‏پذیر است.

دو. در برخی روایات برای حروف «بسمله» معانی مختلفی ذکر شده‏اند. در صورتی که این روایات را صادر شده بدانیم، می‏توان گفت: خداوند سبحان در «بسمله» این حروف را در این معانی به کار برده است، نه این که آنها در اصل برای همین معانی وضع شده‏اند.

تفاوت معنای «بسمله» در سوره‏ها

برخی از مفسّران بر این باورند که معنای (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) در سوره‏های مختلف قرآن، متفاوت است. برخی از قرائن نیز مؤیّد این نظریّه‏اند؛ ولی برای اثبات قاطعِ تغایر معنایی میان آنها کافی نیستند و بر فرض تغایر واقعیِ معنای آنها، برای ما قابل تبیین نیستند و مجرّد احتمال هم کاربردی ندارد.

ارزیابی ترجمه‏های «بسمله» به فارسی

با در نظر گرفتن آنچه در تفسیر مفردات آیه یکم بیان شد، با یک بررسی ساده می‏توان گفت: آنچه به عنوان ترجمه این آیه ارائه شده، یا اساساً ترجمه نیست، مانند: «به نام خدای رحمان و رحیم» و یا این که نمی‏تواند معادل دقیقی برای آن باشد. با این حال شاید این ترجمه: «به نام خدای گسترده‏مهرِ مهرورز» نزدیک‏ترین معادل فارسی برای آن باشد.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
102

کس مایل باشد، می‏تواند از رحمت او بهره بیشتری ببرد.

سه. بنیاد همه مهربانی‏ها، یعنی رحمت خداوند، اصل و ریشه همه رحمت‏هاست و مهربانی هر مهربان، ریشه در رحمت او دارد.

چهار. دروازه حق بودن، یعنی بدون رحمت الهی و توفیق ناشی از آن، هیچ کس نه می‏تواند حق را تشخیص دهد و نه می‏تواند آن را به کار برد.

پنج. پیش‏تر بودن بر غضب، یعنی در نظام تکوین و تشریع، اصالت و تقدّم با رحمت است؛ زیرا خداوند سبحان، به هیچ کس از ابتدا غضب نمی‏کند و کیفر نمی‏دهد؛ بلکه مجازات و کیفر او، ویژه کسانی است که رحمت او را نپذیرند یا از آن سوﺀ استفاده کنند. در این صورت، حکمت الهی اقتضا می‏کند که غضب و مجازات او، آنان را فرا گیرد.

تفسیر روایی ‏(بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ)

* این آیه را دو گونه می‏توان تفسیر کرد: یکی به عنوان سخن خدا در آغاز کتاب خود. در این صورت، آیه بدین معناست که آفریدگار جهان می‏فرماید: آغاز می‏کنم کتاب خود را با [برترین نام یعنی] «اللّٰه» [و برجسته‏ترین صفات خودم یعنی] «رحمان» و «رحیم».

و دیگری به عنوان سخنی که خداوند سبحان به پیامبر صلی الله علیه و آله و پیروان قرآن تعلیم فرمود. در این صورت، آیه بدین معناست که آفریدگار جهان می‏فرماید: بگو: «آغاز می‏کنیم» یا «یاری می‏جویم» از خداوند رحمان و رحیم.

* در روایات اهل بیت علیهم السلام سه معنا برای صورت دوم بیان شده است:

یک. نشان خدا برخود نهادن: گفتن «بسم اللّٰه» در آغاز کارها، نه‏تنها به کار، رنگ خدایی می‏دهد، بلکه گوینده آن نیز صِبغه الهی پیدا می‏کند و آیت و نشانه خداوند سبحان می‏شود.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2264
صفحه از 687
پرینت  ارسال به