۱. كمک كردن به معنايابى واژهها
برخى روایات ضعیف، به کشف ظهور تصوّرى و فهم لغات اساسىِ به کار رفته در قرآن و نیز احادیث معتبر، کمک مىکنند. شمارى از روایات ضعیف السند، به وسیله راویان آشنا به زبان عربى نقل شدهاند و مىتوان از آنها به عنوان یکى از منابع کهن بهرهبردارى کرد. این کار با گردآورى کامل کاربردهاى واژه در همه متون، میسّر است، خواه طریق دستیابى به آنها قوى یا ضعیف باشد.
عالمان غریبنگار، چه در عرصه غریب القرآن و چه در عرصه غریب الحدیث، با استفاده از همین کاربردها، به معناى اصلى یا کاربردى واژه، نائل مىآمدهاند. آنان به هیچ روى در سند حدیث نمىنگریسته و یا دستِ کم، دقّتهاى ویژه فقه و کلام را در اسناد روایات، اِعمال نمیکردهاند. آنچه براى آنان مهم بوده، عرب و فصیح بودن فردى بوده که واژه مورد نظر را به کار برده است.۱
محدّثانِ نخستین نیز چنین بودهاند. براى نمونه، کلینى در تبیین معناى «صمد» که تنها یک بار در قرآن کریم به کار رفته، دو روایت آورده که در سند روایت اوّل، فردى ضعیف به نام «محمّد بن ولید» است و سند روایت دوم نیز در بر دارنده افرادى مانند: «محمّد بن عیسى» و «جابر جُعفى» است که وثاقتشان، مورد اختلاف است. این دو روایت را مىآوریم؛ امّا شایان ذکر است که کلینى به دیگر کاربردهاى «صمد»، بویژه در اشعار و متون کهن عرب نیز توجّه داشته و همسویى آنها را با معناى روایى، نشان داده است:
۰.عَلِیُّ بنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بنُ الحَسَنِ، عَن سَهلِ بنِ زِیادٍ، عَن مُحَمَّدِ بنِ الوَلِیدِ - وَ لَقَبُهُ شَبابٌ الصَّیرَفِیُّ - عَن دَاوُودَ بنِ القَاسِمِ الجَعفَرِیِّ، قالَ: قُلتُ لِأَبی جَعفَرٍ الثّانی صلی الله علیه و آله: جُعِلتُ فِدَاکَ، مَا الصَّمَدُ؟ قالَ: «السَّیِّدُ المَصمودُ إلَیهِ فِی القَلیلِ وَ الكَثِیرِ».۲