87
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

نقل شده است.۱ همین متن با تفاوتی بسیار اندک، امّا سندی کامل و صحیح، در کتاب مشهور و معتبر التوحید شیخ صدوق رحمه الله نیز آمده است.۲

گفتنى است که تخریج، به گونه همیشگى و لزومى، به صحّت و اعتبار سند حدیث نمى‏انجامد و بسا ممکن است که سند کامل و معتبرى به دست نیاید. در این صورت، چنانچه چند سند ضعیف براى یک متن یافت شوند و در مجموع به استفاضه بینجامند یا براى ما اطمینان بیاورند، مى‏توان به آن اتّکا نمود و در غیر این صورت، باید از گام بعدى کمک گرفت.

دو. یافتن شواهد حدیثى

هر گاه در مرحله تخریج، نتوانیم اعتبار سندىِ حدیث را اثبات کنیم، باید در پی یافتن شواهد مضمونى برویم. تخریج، همان گونه که اسناد متعدّد یک متن را فراهم مى‏آورد، مى‏تواند ما را به متون هم‏مضمون نیز برساند. البتّه این کار نیازمند مهارت در یافتن کلیدواژه‏هاى لفظى و موضوعى براى گردآورى احادیث هم‏مضمون و مراجعه به تصنیف‏هاى موضوعى است.

به سخن دیگر، فراوانى نقل یک مضمون، از قرائن مهمّ صدور حدیث به شمار مى‏آید. احادیثى که مضمون مشابه و مرتبط دارند، مى‏توانند به تقویت یکدیگر کمک کنند. این، همان شیوه تعاضد مضمونى و یافتن روایات شاهد و

1.. «حَدَّثَنا أحمَدُ بنُ مُحَمَّدٍ و یَعقوبُ بنُ یَزیدٍ عَنِ الحَسَنِ بنِ عَلىِّ بنِ فَضّالٍ، عَن أبى جَمیلَةٍ، عَن مُحَمَّدٍ الحَلَبىِّ، عَن أبى عَبدِ اللّٰهِ‏ علیه السلام فى قَولِهِ عز و جل: (وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی)، قالَ: إنَّ اللّٰهَ‏ - تَبارَکَ و تَعالىٰ‏ - أحَدٌ صَمَدٌ، و الصَّمَدُ: الشَّى‏ءُ الَّذى لَیسَ لَه جَوفٌ، وَ إِنَّما الرّوحُ خَلقٌ مِن خَلقِهِ، لَهُ بَصَرٌ و قُوَّةٌ و تَأییدٌ، یَجعَلُهُ اللّٰهُ‏ فى قُلوبِ الرُّسُلِ وَ المُؤمِنینَ» (بصائر الدرجات: ص۴۸۲ ح۱۲).

2.. «أبى رَحِمَةُ‏اللّهُ قالَ: حَدَّثَنا سَعَدُ بنُ عَبدِ اللّٰهِ‏، قالَ: حَدَّثَنا أحمَدُ بن مُحَمَّدِ بن عیسى، عَنِ ابنِ فَضّالٍ،عَنِ الحَلَبىِّ و زُرارَةَ، عَن أبى عَبدِ اللّٰهِ‏ علیه السلام، قالَ: إنَّ اللّٰهَ‏ - تَبارَکَ و تَعالىٰ - أحَدٌ، صَمَدٌ، لَیسَ لَهُ جَوفٌ،و إِنَّمَا الرُّوحُ خَلقٌ مِن خَلقِهِ، نَصرٌ وَ تأییدٌ و قُوَّةٌ، یَجعَلُهُ اللّٰهُ‏ فى قُلوبِ الرُّسُلِ و المُؤمِنینَ» (التوحید: ص۱۷۱ ح۲).


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
86

کنیم تا نقش مؤثّرترى در مسیر کشف مراد الهى داشته باشند. این مرحله، خود گام‏هایى دارد که تحت یک عنوان کلّى قرار گرفته‌اند؛ امّا مى‏توان هر یک را به گونه‏اى مستقل نگریست.

یک. تخریج

مقصود ما از تخریج، مأخذیابى و یافتن روایت با سند معتبر یا متن بهتر و کامل‏تر است. این کار، امروزه به آسانى از طریق جستجوى‏هاى رایانه‏اى و نرم‏افزارهاى حدیثى امکان‏پذیر است. با این شیوه و یافتن روایت در منبعى معتبر و با سندى قوى، ضعف سند روایت، بر طرف مى‏گردد و به آسانى در چرخه پژوهش، جاى مى‏گیرد.

یک نمونه، روایت عیّاشى ذیل آیه (يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ)۱ است. وى روایتى را به صورت مُرسل از زُراره و حمران از امام باقر و امام صادق علیهما السلام و با متن زیر آورده است:

۰.إنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالیٰ أَحَدٌ صَمَدٌ، وَ الصَمَدُ: الشَّيءُ الَّذي لَیسَ لَهُ جَوفٌ، فَإنَّمَا الرّوحُ خَلقٌ مِن خَلقِهِ، لَهُ بَصَرٌ وَ قُوَّةٌ وَ تَأییدٌ، یَجعَلُهُ فى قُلوبِ الرُّسُل وَ المُؤمِنینَ.۲

۰.خداى - تبارک و تعالى - یگانه و صمد است. صمد، آن چیزی است که توخالی نیست. روح نیز یکی از آفریدگان خداوند است که دارای بینایی و نیرو و تأییدی [از سوی خداوند] است که آن را در دل پیامبران و مؤمنان جای می‌دهد.

این خبر به این صورت، اعتبار سندى ندارد؛ امّا با کمک تخریج، دو روایت با متنی بسیار مشابه به این متن مى‏یابیم که مُرسل نیستند و هر دو، سند کامل و متّصل دارند. یک سند نیز کاملاً صحیح و معتبر است و مجموعشان براى ما اطمینان مى‏آورد. روایت اوّلِ عیّاشى با سند کامل، در کتاب کهن و مشهور بصائر الدرجات نیز

1.. اسرا: آیۀ ۸۵.

2.. تفسیر العیّاشى: ج۲ ص۳۱۶ ح۱۶۰.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1263
صفحه از 272
پرینت  ارسال به