عَن أبى بَصیرٍ عَن أحَدِهِما علیهما السلام، قالَ: «لا تُكَذِّبوا بِحَدیثٍ آتاكُم مُرجِئىٌّ وَ لا قَدَرِىٌّ وَ لا خارِجىٌّ نَسَبَهُ إلَینا، فَإنَّكُم لا تَدرونَ لَعَلَّهُ شَىءٌ مِنَ الحَقِّ فَتُكَذِّبوا اللهَ عز و جل فَوقَ عَرشِهِ».۱
۰.ابو بصیر از امام باقر یا امام صادق علیهما السلام نقل مىکند که فرمود: «حدیثى را که یکى از مُرجئه یا قدریّه یا خوارج به ما نسبت مىدهد، دروغ نپندارید؛ زیرا شما نمىدانید و شاید حقیقتى در این خبر، نهفته باشد و به واسطه دروغ دانستن آن، خداوند عز و جل را در بالاى عرشش تکذیب کنید».
امامان علیهم السلام اصحاب خود را به جاى انکار حدیث، به ردّ العلم آن، تشویق کردهاند؛ یعنى از آنها خواستهاند ابتدا در پى فهم درست حدیث بر آیند و اگر برایشان میسّر نبود آن را به گویندهاش باز گردانند، آن را رد نکنند، مگر آن که با قرآن و بدیهیّات عقلى و حسّى، تعارضى روشن و آشکار داشته باشد.۲
گفتنى است این برخورد منطقى، راه را براى گامهاى بعدى مىگشاید. در مرحله بعد، نشان مىدهیم که این توقّف و درنگ نخستین، گاه به یافتن سندى صحیح براى روایت ضعیف در دسترسمان مىانجامد و مسئله را به گونه اساسى دگرگون مىکند.
۲. تقويت همهجانبه
مرحله دوم، این است که روایات ضعیف السند را ارزیابى و همهجانبه تقویت