51
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

تفسیر روایى، محدود کرده و در فهم صحیح متون دینى، به کژراهه برده است.

اخباریان،۱ با استناد به برداشت خود از چند روایت، بویژه حدیث «إنَّما یَعرِفُ القُرآنَ مَن خوطِبَ بِهِ»،۲ قرآن را تنها براى مخاطبان حقیقى‏اش (پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت او) قابل فهم مى‏دانند. اینان، آیات قرآن یا دستِ کم، آیات ناظر به احکام عملى مکلّفان را جز از طریق اهل بیت علیهم السلام و روایات رسیده از ایشان، قابل تبیین نمى‏دانند.۳

دلیل دوم آنان، وجود متشابهات قرآنى است که از یک سو، بنا به نصّ قرآن۴ و اجماع دانشمندان، عمل به آنها، ممنوع است و از دیگر سو، در سر تا سر قرآن پراکنده اند و به طور دقیق، مشخّص نشده‏اند. پس دست ما را از تمسّک به همه آیات قرآنى کوتاه مى‏کنند و به اصطلاح اصولیان، علم اجمالى ما منجّز است و موجب مى‏شود از همه قرآن، چشم بپوشیم.۵

دلیل سوم اخباریان شیعه، این است که ظاهر قرآن را ظنّى مى‏شمارند و به

1.. در قول به عدم حجّیت ظواهر قرآن و چند و چون آن، همۀ اخباریان هم‏داستان نیستند؛ ولى این از دیدگاه‏هاى مشهور میان آنان است، چندان که یکى از شاخصه‏هاى اخباریگرى شمرده شده است.

2.. این حدیث، سخن امام باقر علیه السلام خطاب به قتاده است (ر.ک: الکافى: ج۸ ص۳۱۲). محمّد سیارى در کتاب القرائات، نقل دیگرى از آن را خطاب به محمّد بن مسلم آورده است (مستدرک الوسائل: ج۱۷ ص۳۳۵).

3.. ر. ک: اخباریگرى؛ تاریخ و عقاید: ص۲۲۴ ـ ۲۲۵.

4.. (هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتٰابَ مِنْهُ آيٰاتٌ مُحْكَمٰاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتٰابِ وَ أُخَرُ مُتَشٰابِهٰاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مٰا تَشٰابَهَ مِنْهُ ابْتِغٰاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغٰاءَ تَأْوِيلِهِ وَ مٰا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إلَّا اللّٰهُ وَ الرّٰاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنّٰا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنٰا وَ مٰا يَذَّكَّرُ إلّٰا أُولُوا الْأَلْبٰابِ؛ اوست که این کتاب را بر تو فرو فرستاد. برخى از آن، «آیات محکم (یک‌رویه)»اند - که‏ بنیاد این کتاب اند - و برخى دیگر،«متشابه (چندرویه)» اند؛ امّا آنانى که در دل کژى دارند، از سر آشوب‌طلبی و تأویل‌جویى، از متشابه آن، پیروى مى‏کنند، در حالى که تأویل آن را جز خداوند و استواران‏ در دانش، نمی‌داند. [استواران در دانش] مى‏گویند: ما بِدان ایمان داریم. تمام آن از نزد پروردگار ماست و جز خردمندان، کسى یادآور نمى‏شود) (آل عمران: آیۀ ۷).

5.. ر. ک: اخباریگرى؛ تاریخ و عقاید: ص۲۲۶ ـ ۲۲۸.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
50

است، در خود متن آن آمده و به بیانی دیگر نیاز نیست. دلیل این وجه، تأکید قرآن بر «بیان» و «مبیّن» بودن خود و «تبیان» بودن براى هر چیز دیگر است.۱ آیات توصیه کننده به تدبّر در قرآن۲ و تحدّى آن۳ نیز مؤیّد این معنا قرار گرفته‏اند.

افزون بر آیات قرآن، روایات عرضه حدیث بر قرآن۴ نیز دست‏مایه استدلال قرار گرفته‌اند. بیشتر قرآن‏پژوهان افراطى بر این باورند؛ امّا برخى عبارات مفسّران معاصر۵ نیز نزد برخى، موهم این معنا شده است، هر چند نظر ایشان، به وجه سوم، نزدیک‏تر است.

۲. اثبات کامل

دیدگاه دوم، فهم قرآن را براى عموم افراد، ناممکن و تنها براى مخاطبان اصلى قرآن، میسّر مى‏داند. اخباریان را از این دسته دانسته‏اند. ریشه این اندیشه، باور به عدم حجّیت ظواهر قرآن است. نتیجه این باور، آن است که براى فهم آیات قرآن و رسیدن به مقاصد الهى، تنها باید به روایات، مراجعه کنیم و اگر ذیل آیه‏اى روایتى یافت نشود، به معناى آن آیه، دسترس نداریم و به ناچار، باید توقّف کرد. این مبناى نادرست، در میان حشویّه۶ اهل سنّت، رواج داشته و آنان را در تعامل با قرآن و

1.. ر. ک: بقره: آیۀ ۱۸۵ و آل عمران: آیۀ ۱۳۸ و نحل: آیۀ ۸۹ و نور: آیۀ ۴۶ و نساء: آیۀ ۱۷۴.

2.. ر. ک: نساء: آیۀ ۸۲ و محمّد: آیۀ ۲۴.

3.. اسرا: آیۀ ۸۸ .

4.. براى نمونه، ر. ک: الکافى: ج۱ ص۶۹.

5.. ر. ک: المیزان: ج۵ ص۷ و مجلّۀ پژوهش‏هاى قرآنى: ش ۹ و ۱۰ ص۲۸۴ - ۳۰۵ «گفتگو با استاد دکتر محمّد صادقی».

6.. حَشویّه، به گروهى از اصحاب حدیث گفته مى‏شود که گرایش شدیدى به نص داشتند و در تعبّد به ظاهر نصوص، افراط مى‏کردند. آنان در نقل اخبار، منضبط نبودند و هر خبرى را نقل مى‏کردند و معرفتشان به محتواى احادیث، کم بود. حشویّه، متّهم ‏اند که به مجعولات عنایت کرده، به مبانى عقلى و اصولى بی‌‏توجّه بوده‌اند. در مجموع، اصطلاح «حشویّه»، تعبیرى است که براى نکوهش حدیث‏گرایان افراطى شیعه و اهل سنّت، به کار رفته و مى‏رود (براى توضیح بیشتر، ر. ک: اخباریگرى؛ تاریخ و عقاید: ص۸۲ - ۸۳ و مجلّۀ علوم الحدیث: ش ۱۲ ص۱۳ -۹۴: «الحشویّة الأمیریّون»، سیّد محمّدرضا حسینى جلالى).

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1348
صفحه از 272
پرینت  ارسال به