49
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

گفتار چهارم

جایگاه سنّت در تفسیر

معرفت دینى در اسلام، از دلِ قرآن و سنّت بر مى‏خیزد و از برایند حاصل از مجموع این دو به دست مى‏آید؛ امّا این به گونه لزومى، نیازمندی یا استقلال در فهم هر کدام را در پى ندارد. مى‏توان مدّعى امکان اخذ معارف دینى به گونه جداگانه از هر یک از قرآن و سنّت شد و مى‏توان ادّعا نمود که فهم هر دو، به فهم دیگرى وابسته است و دستِ کم در برخى عرصه‏ها، فهم کامل و دقیق هر یک، در گرو توجّه به دیگرى است. بر این پایه، اثبات نقش اساسى هر یک از قرآن و سنّت در بناى معرفت دینى، ما را از بحث در باره نیازمان به سنّت در فهم قرآن، بى‏نیاز نمى‏کند. بحث از نقش قرآن و سنّت در معرفت دینى، وظیفه این پژوهش نیست و در جایى دیگر به آن پرداخته شده است.۱ آنچه در این جا لازم مى‏نماید، اثبات نیاز تفسیر به سنّت، به عنوان قرینه‏هاى بیرونى است؛ نکته‏اى که دیدگاه‏هاى متفاوتى در باره آن وجود دارد.

دیدگاه‌های مربوط به نیازمندی تفسیر به سنّت

در باره این که تفسیر قرآن به سنّت نیازمند است یا خیر، چهار دیدگاه وجود دارد:

۱. نفى کامل

دیدگاه نخست، گویاى این اندیشه است که همه آنچه براى تبیین قرآن لازم

1.. ر. ک: دانش‏نامۀ قرآن و حدیث: ج۱ ص۳۳ ـ ۷۴ (مقدّمه).


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
48

وجود محکم و متشابه و مَجاز و استعاره در حدیث، آشکارا دیده مى‏شود و راهیابى برخى آسیب‏ها به احادیث نیز اثبات گشته ‏است؛۱ امرى که مفسّر را ناگزیر از روى آوردن به نقد، بویژه نقد محتوایى احادیث تفسیرى مى‏کند. آنچه مهم است، اعتبار روایت در عرصه تفسیر است. اگر اعتبار روایت در عرصه تفسير قرآن ثابت نشود، سخن از بقيّه مسائل مرتبط، بى‏فايده خواهد بود. از اين رو، ما آن را به گونه مستقل و با اندکی تفصيل، بررسى مى‏کنيم.

1.. ر. ک: روش فهم حدیث و آسیب‏شناسى حدیث عبد الهادى مسعودى و منطق فهم حدیث سیّد محمّدکاظم طباطبایى.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1316
صفحه از 272
پرینت  ارسال به