41
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

گفتار سوم

تفسیر روایى جامع و مبانى آن

تعریف تفسیر روایى جامع

واژه «تفسیر» برگرفته از «فَسر» و به معناى تبیین و توضیح است.۱ معناى اصطلاحى۲ تفسیر قرآن نیز همسو با این معناى لغوى است. مفسّر قرآن، در پى تبیین متن قرآن و پرده‏بردارى از مقصود اصلى خداوند است. او مى‏کوشد بر پایه قواعد زبانى و منطقى و نیز اصول عقلایى و همگانىِ گفتگو و به کمک قرینه‏ها، مراد الهى را از متن قرآن، استنباط و کشف کند.

مقصود از «تفسیر روایى جامع» نیز تفسیر قرآن بر اساس روش و آموزه‏هاى اهل

1.. خلیل فراهیدى مى‏گوید: «التفسیر و هو بیانٌ و تفصیلٌ للکتاب؛ تفسیر، بیان و تفصیل کتاب (قرآن) را گویند» (کتاب العین: ج۷ ص۲۴۷) و ابن فارِس مى‏نویسد: «الفاء و السین و الراء، کلمةٌ واحدةٌ تدلّ على بیانِ شى‏ءٍ و إیضاحِه؛ ف س ر، کلمه‌ای است که بر بیان چیزی و روشن ساختن آن دلالت دارد» (معجم مقاییس اللّغة: ج۴ ص۵۰۴) جوهرى و ابن منظور نیز تفسیر را به معناى «بیان» دانسته‏اند. ابن منظور مى‏گوید: «فَسَّرَهُ: أَبانه؛ فسَّره: آشکارش ساخت». وى همچنین افزوده است: «الفَسرُ: کشفُ المُغَطّىٰ، و التَّفسیرُ: کشف المُرادِ عن اللّفظ المُشکل؛ فَسر، یعنی پرده برداشتن از چیز پوشیده و تفسیر، یعنی آشکار کردن معنای یک لفظ مشکل» (لسان العرب: ج۵ ص۵۵). گفتنى است برخى، تفسیر را مشتقّ از «سفر» به معناى کشف و بروز دانسته‏اند که مبتنى بر پذیرش اشتقاق کبیر در زبان عربى است. برخى نیز اصل آن را سُریانى و به معناى «شرح و توضیح کتاب مقدّس» دانسته‏اند. نتیجۀ این اقوال، تفاوت چندانى با قول مشهور ندارد (ر. ک: دانش‏نامۀ جهان اسلام: ج۷ ص۶۱۹: «تفسیر»، مهرداد عبّاسى).

2.. براى آگاهى از معناهاى اصطلاحى تفسیر، ر. ک: روش‏شناسى تفسیر قرآن: ص۱۲ - ۲۵ و دانش‏نامۀ جهان اسلام: ج۷ ص۶۲۰: «تفسیر»، مهرداد عبّاسی و روش تفسیر قرآن: ص۹ - ۱۳.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
40

سبک‏هاى تفسیر

مقصود از سبک‏هاى تفسیرى، شیوه‏هاى گوناگون مفسّران در تبیین آیات قرآن است. دو عامل، نقش عمده‏اى در تعیین سبک بیان مفسّر دارد: یکی نیاز و خواست مخاطب است، به این معنا که نوشتن تفسیر براى نوجوان، جوان، سال‏خورده و سایر اقشار جامعه، ایجاب مى‏کند مفسّر، ظرفیّت‏هاى فکرى و روحى آنان در انتخاب سبک بیان و نگارش را رعایت نماید و عامل دیگر، ذوق و سلیقه ذاتى، و توان و تخصّص ادبى و هنرى مفسّر است که نقشى بنیادین در انتخاب شیوه بیان او دارد.

بدین سان، نیاز و خواست مخاطب، در کنار ذوق و سلیقه و توانِ مفسّر، زمینه پیدایش تفاسیر منظوم، منثور، مَزجى، مفصّل، مختصر، ترتیبى، موضوعى و... را فراهم آورده است.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1292
صفحه از 272
پرینت  ارسال به