31
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

گفتار دوم

روش‏ها و گرايش‏هاى كلّى تفسير

مفسّران، به شیوه‏هاى گوناگونى عمل کرده‏اند و از منابع متنوّع و متعدّدى سود جسته‏اند. تفاوت مبانى، منابع و تنوّع روش‏ها، زمینه پیدایش تفاسیر مختلف را فراهم آورده است. از این رو، پیش از بیان مبانی تفسیر روایی جامع، توضیحى در باره روش‏ها و گرایش‏ها و سبْک‏هاى تفسیرى ارائه مى‏دهیم.۱

روش‌های تفسیر

روش تفسیر قرآن، به معناى چگونگى شناخت معنا و کشف مقصود قرآن با استفاده از ابزارها و منابع مربوط است و به بیان دیگر، راه‏کارى است که مفسّر براى رسیدن به مفاهیم اصلى و مقاصد حقیقى آیات این کتاب آسمانى بر مى‌گزیند. هر مفسّرى، روش خاصّى را در پرده‏بردارى از مراد خداوند متعال در آیات قرآن، معتبر مى‏شمارد. یکى معتقد است که در تفسیر باید بر قرآن و روایات، تکیه کرد. دیگرى، تنها به روایات، اتّکا مى‏کند. سومى، براى عقل نیز نقشى مستقل، قائل است. برخى، تفسیر قرآن را از طریق علوم تجربى نیز امکان‏پذیر مى‏دانند و کسانى هم، قرآن را سراسر، رمز و راز و راه گشودنش را کشف و شهود مى‏پندارند.

1.. بخشى از این توضیح، پیش‏تر در فصل دوم کتاب درآمدى بر تفسیر جامع روایى (ص ۲۹) نشر یافته است و در این جا با اندک افزایش یا تلخیص و دگرگونى، بازگو مى‏شود.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
30
  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1352
صفحه از 272
پرینت  ارسال به