29
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

مفسّر را جهت مى‏دهد. این باور، او را وا مى‏دارد تا کوشش تفسیرى خویش را به یافتن پاسخ‏هایى منعطف سازد که ناظر به پرسش‏هاى نوپدید روزگار خویش باشند.

تحریف‏ناپذیرى قرآن، پایه استوارى براى دقّت و کاوش‏هاى متنى مفسّر، توجیه کننده فرصت‌گذارى فراوان بر ساختار زبانى قرآن و ستون برافراشته‌اى براى تکیه کردن به همه اجزاى ریز و درشت متن آن در مسیر نیل به مقصود الهى می‌شود.

اعتقاد داشتن به طراوت و تازگى همیشگى قرآن، پاى جَرْى و تطبیق را به تفسیر مى‏گشاید.

پذیرش عمق داشتن و لایه‏دار بودن قرآن، مفسّر را به پىجویى هر چه بیشتر از قرینه‏ها و جذب شدن به سوى راسخان راستینى می‌کشاند که دانش خود را از آورنده و فرو فرستاننده قرآن بر گرفته‏اند؛ شیوه‏اى که این نوشته در پى تحقّق آن است تا «پرتوى از تفسیر اهل بیت علیهم السلام، این مفسّران حقیقى قرآن» را بنمایانَد.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
28

پس، از دنیا میراندند آنچه را که ترسیدند آنان را بمیرانَد و از دنیا رها کردند، آنچه را که دانستند به زودى ترکشان خواهد کرد و آنچه [از دنیا] را که دیگران بسیار شمردند، اندک دیدند و رسیدن به آن را از کف دادن [آخرت] دانستند. با آنچه مردم آشتى کردند، دشمنى ورزیدند و با آنچه مردم [دنیاپرست]، دشمن شدند، آشتى کردند. قرآن، به واسطه آنان، دانسته مى‏شود و آنان به کتاب خدا، آگاه ‏اند. قرآن، به وسیله آنان بر پاست و آنان به کتاب خدا استوارند. به بالاتر از آنچه امیدوارند، چشم نمى‏دوزند و از بالاتر از آنچه مى‏ترسند، ترس ندارند.

مى‌توان مراد از «قیام قرآن به وسیله اولیاى الهى» را در این سخن، قیام احکام قرآن دانست، بدین معنا که استنتاج نهایى از قرآن، تنها به کمک اولیاى الهى و خاندان رسالت، امکان‏پذیر است.

چهار. لایه حقايق قرآنى

مقصود از حقایق کتاب را مى‏توان بطن‌های ژرف و لایه‏هاى معرفتى عمیقى دانست که بالاترین سطح شناخت کتاب‏هاى آسمانى ‌اند و به انبیاى الهى اختصاص دارند: «وَ الحَقائِقُ لِلأَنبیاء».

قرآن نیز که مهم‏ترین و آخرین کتاب آسمانى است، علاوه بر عبارات و اشارات و لطایف، حقایقى دارد که شناخت آنها، ویژه خاتم انبیا، محمّد مصطفى صلی الله علیه و آله است. گفتنى است بر پایه دلیل‏هایى که به آنها اشاره خواهیم کرد، دانش ایشان به اهل بیت علیهم السلام و اوصیاى ایشان، منتقل شده است.

نتيجه سخن

از مجموع این ویژگى‏ها، چنین نتیجه مى‏گیریم که مفسّر، بر پایه نگرشش به قرآن و ارزیابى توان خویش، تفسیر خود را هدف‏گذارى و روش آن را معیّن مى‏کند.

باور به جامعیّت و جاودانگى قرآن به منزله سرچشمه معرفت دینى، رویکرد

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1271
صفحه از 272
پرینت  ارسال به