243
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

نخواهد گفت. من از آن باخبرتان می‌کنم. علم گذشته و آینده تا روز قیامت در آن است و نیز حکم میان شما و بیان آنچه در آن اختلاف کرده‌اید. اگر از من در باره‌اش می‌پرسیدید، آگاهتان می‌کردم.

پیمودن این راه بلند، در گرو پیدایش عالمانی است که بر هر دو حوزه علمی مسلّط باشند. در صورتی فروتر، دست کم به دو گروه عالم مرتبط با هم نیاز داریم: مفسّران آشنا به مسائل و دانش‏های روز، و دانشمندان پیجوی حلّ مسائل از دل قرآن. اگر این دو دسته پدید آیند و در کنار هم قرار گیرند یا هر دو گونه دانش تفسیر و علم روز در درون برخی عالمان گرد بیاید، می‏توان امید داشت که شاهد ارائه راه حل‏های عمیق و گسترده قرآنی برای حلّ مسائل بشری باشیم.

امّا این همه، وظیفه امروز ما را سبک نمی‏کند. ما می‏توانیم در فرجام تفسیر رواییِ جامع، با بیرون کشیدن برخی پیام‏ها و نمایه‏ها از دل قرآن، راه را برای چنین گفت و گویی باز کنیم؛ گفت و گویی برخاسته از کوشش‏های ذهنی و با تمرکز کامل بر معنای هر آیه از یک سو، و اندیشیدن به سؤال‏های امروز بشر از سوی دیگر. این تلاش سخت، می‏تواند ما را به دریافتی نو و بدیع برساند که از ره‏گذرِ توانا دیدن آیات قرآن در حلّ موضوعات بشری حاصل می‏آید و در نتیجه آن، فلان آیه را ناظر به فلان موضوع و پاسخگوی فلان پرسش خواهیم دید.

به سخن دیگر، دقّت در مقصود هر قطعه از صدر و ذیل آیه و هر عبارت کوچک و بزرگ آیه و متناظر کردن آن با مسائل همیشگی یا نوپدید جامعه بشری، می‏تواند ما را به برداشت‏هایی نو از آیه برساند که به ذهن مفسّران پیشین نرسیده؛ چرا ‏که سؤال آن در عرصه زندگی یا ذهن آنان نبوده است.

گفتنی است که استخراج پیام از متن، گاه با نگرش انعکاسی به متن است و گاه انتزاعی. در نگرش انعکاسی، به مفاهیم بازتابیده از متن نظر می‏شود،


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
242

فرجام کار: تفسیر عصری

بر قرار کردن پیوند میان قرآن و پرسش‏های بشری، کاری سترگ و لازم و یکی از اهداف تفسیر است. ما بر این باوریم که قرآن هیچ گاه کهنه نمی‏شود و همیشه نو و تازه است.۱ اثبات این ادّعا در عمل، به پیوند میان قرآن و عصر امروز می‏انجامد و برای رسیدن به این دستاورد بزرگ، نیازمندیم که تناظر و نگاهی مشترک به مسائل امروز بشر ایجاد کنیم. اگر بخواهیم دست کم برخی از پرسش‏های اساسی را در عرصه اقتصاد، فرهنگ، سیاست، هنر و… با استناد به قرآن پاسخ دهیم، باید از گفت و گوی متقابل و گام به گامِ قرآن‌پژوهان و دانشمندان هر علم استقبال کنیم و از تعرّض‏ها و تعارض‏ها نهراسیم. این گفت و گوی پلّه به پلّه می‏تواند سؤال‏های نوی را در برابر متن مورد تفسیر قرار دهد، آن را به سخن در آورد و به اصطلاح، از آن استنطاق کند. البتّه در این گفت و گوی علمی نیز نیازمند دستگیری و راه‏نمایی اهل بیت علیهم السلام هستیم و به تعبیر امام علی علیه السلام:

۰.ذٰلِکَ القُرآنُ فَاستَنطِقُوهُ وَ لَن یَنطِقَ لَکُم. اُخبِرُکُم عَنهُ إنَّ فِیهِ عِلمَ ما مَضیٰ وَ عِلمَ ما یَأتِی إلیٰ یَومِ القِیامَةِ وَ حُکمَ ما بَینَکُم وَ بَیانَ ما أَصبَحتُم فیهِ تَختَلِفونَ. فَلَو سَأَلتُمُونی عَنهُ لَعَلَّمتُکُم.۲

۰.این، قرآن است. از آن بخواهید با شما سخن بگوید و هرگز با شما سخن

1.. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «کَلامُ اللّٰهِ جَدیدٌ غَضٌّ طَریٌّ؛ سخن خداوند، تازه و نو و با طراوت است» (طرف من الأنباء و المناقب: ص۱۴۴، بحار الأنوار: ج۲۲ ص۴۷۷ ح۲۷).

2.. الکافی: ج۱ ص۶۰ ح۷.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1435
صفحه از 272
پرینت  ارسال به