25
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

متّهم کنید و ناخالصى عقایدتان را با آن بسنجید.

روشن است که مخاطب امیر مؤمنان علیه السلام در این سخن، همه امّت اسلام است. مقصود امام علیه السلام این نیست که براى بهره‏گیرى از قرآن، همه باید در علم تفسیر، تخصّص یابند؛ بلکه مقصود ایشان، دعوت همگان به آشنایى اجمالى با معارف قرآن به اندازه استعداد و توان خود است.

همچنین آیات و روایاتى که عموم مردم را به تدبّر در قرآن براى بهره‌گیرى از ره‏نمودهاى آن دعوت مى‏کنند، بر قابل فهم بودن این کتاب آسمانى براى آنان، دلالت دارند، مانند این آیه شریف:

۰.(كِتٰابٌ أَنْزَلْنٰاهُ الَيْكَ مُبٰارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيٰاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبٰابِ.۱

۰.کتابى است خجسته که به سوى تو فرستادیم تا در آیات آن بیندیشند و تا خردمندان، از آن پند گیرند).

دو. لایه اشارات قرآنى

در این مرحله، خواص مى‏توانند با تسلّط بر قرآن و چینش آیاتش از آن بهره گیرند. نیاز به روش تفسیر قرآن به قرآن و یا تفسیر قرآن به سنّت، در این مرحله احساس مى‏شود.

گفتنى است که نور بودن قرآن و بیان و روشن بودن آن، با علمى بودن و عمق داشتنِ معارف آن، منافاتى ندارد. در روایتى از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در باره عمق معارف قرآن، چنین مى‏خوانیم:

۰.لَهُ ظَهرٌ وَ بَطنٌ، فَظاهِرُهُ حُكمٌ وَ باطِنُهُ عِلمٌ، ظاهِرُهُ أنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیقٌ، لَهُ نُجومٌ وَ عَلىٰ نُجومِهِ نُجومٌ، لا تُحصىٰ عَجائِبُهُ، وَ لا تُبلیٰ غَرائِبُهُ.۲

۰.قرآن، ظاهرى دارد و باطنى. ظاهر آن، حُکم است و باطنش علم. ظاهرش

1.. ص: آیۀ ۲۹. نیز، ر. ک: نساء: آیۀ ۸۲ و مؤمنون: آیۀ ۶۸ و محمّد: آیۀ ۲۴.

2.. الکافى: ج۲ ص۵۹۹ ح۲.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
24

لازم برای آگاهى از این لایه، آشنایى با زبان عربى است، چنان که از امیر مٶمنان علیه السلام نقل لازم برای شده است:

۰.ما جالَسَ هٰذَا القُرآنَ أحَدٌ إلّا قامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ أو نُقصانٍ؛ زِیادَةٍ فى هُدیً، أو نُقصانٍ فى عَمىً.۱

۰.هیچ کس با این قرآن ننشست، مگر آن که با افزایشى یا کاهشى از نزد آن برخاست: افزایشِ هدایت یا کاهش کورى (گم‏راهى).

همه احادیثى که عموم مردم را به آموختن قرآن براى بهره‌گیرى از آن تشویق مى‏کنند، در واقع، بر لزوم آشنایى اجمالى با معارف نورانى این کتاب آسمانى در زمینه‏هاى اعتقادى، اخلاقى، عملى، تاریخى و... براى همه پیروان اسلام، تأکید دارند، مانند این سخن امام على علیه السلام که مى‏فرماید:

۰.اِعلَموا أنَّهُ لَیسَ عَلىٰ أحَدٍ بَعدَ القُرآنِ مِن فاقَةٍ، وَ لا لِأَحَدٍ قَبلَ القُرآنِ مِن غِنىً؛ فَاستَشفوهُ مِن أدوائِكُم وَ استَعینوا بِهِ عَلىٰ لَأَوائِكُم؛ فَإِنَّ فیهِ شِفاءً مِن أكبَرِ الدّاءِ وَ هُوَ الكُفرُ وَ النِّفاقُ، وَ الغَىُّ وَ الضَّلالُ، فَاسأَلُوا اللّهَ بِهِ، وَ تَوَجَّهوا إلَیهِ بِحُبِّهِ، وَ لا تَسأَلوا بِهِ خَلقَهُ... وَ استَدِلّوهُ عَلىٰ رَبِّكُم، وَ استَنصِحوهُ عَلىٰ أنفُسِكُم، وَ اتَّهِموا عَلَیهِ آراءَكُم، وَ استَغِشّوا فیهِ أهواءَكُم.۲

۰.بدانید که هیچ کس با داشتن قرآن، نیازمند نمى‏شود و هیچ کس بدون قرآن، بی‏نیاز نخواهد بود. پس، درمان دردهاى خود را از قرآن بجویید و براى سختى‏ها و مشکلات خود، از آن کمک بگیرید؛ زیرا درمان بزرگ‏ترین دردها - یعنى کفر و نفاق و بیراهه‏رَوى و گم‏راهى - در قرآن است. پس به وسیله آن، از خداوند مسئلت کنید و با دوست داشتن قرآن، به درگاه خداوند، روى آورید و به وسیله قرآن، از خلق خدا چیزى نخواهید... و با قرآن به پروردگارتان راه برید و آن را مشاور خود قرار دهید و آرایتان را در برابر آن،

1.. نهج البلاغة: خطبۀ ۱۷۶.

2.. نهج البلاغة: خطبۀ ۱۷۶.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1364
صفحه از 272
پرینت  ارسال به