239
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

گروه دوم، مدنی خوانده شوند. زمینه بروز این اختلاف، رویداد‏هایی است که پس از هجرت، ولی در مکّه اتّفاق افتاده‌اند، از جمله: عمره قضای پیامبر صلی الله علیه و آله در سال هفتم هجرت، ماجرای فتح مکّه در سال هشتم و جریان‏های پس از آن، مانند نبرد حنین و محاصره طائف که موجب شد پیامبر صلی الله علیه و آله چند ماه از مدینه دور بماند و در مکّه و اطراف آن به سر ببرد، و نیز حجّة الوداع در سال دهم.

برای نمونه، سوره نساء، مدنی خوانده شده؛ امّا ابن جریج می‏گوید: آیه ۵۸ آن۱ در مکّه و در ماجرای فتح آن نازل شده است. به اعتقاد او، این آیه فرمان داده تا کلید کعبه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تحویل داده شود.۲ روشن است که سخن ابن جریج، ناظر به مکان نزول است و منافاتی با مدنی خواندن همه سوره نساء بر پایه زمان نزول ندارد.

سوره‏های کوتاه نصر، بیّنه و مطفّفین، نمونه‏های معرّفی شده دیگری هستند که روایات ناظر به نزول آنها، به بررسی نیاز دارند.

گام دهم: بهره‏گیری از تفاسیر پیشین

پس از گردآوری همه قرینه‏های متنی و مقامی و نیز روایات تفسیری، مفسّر به درکی از آیه می‌رسد که اگر به آن مطمئن باشد، برای او معتبر است. گاه این اطمینان حاصل نمی‏آید و مفسّر در پیِ تقویت برداشت خویش است. او می‏تواند با توجّه به این که منابعِ تفسیر روایی را دیده است، به تفاسیر دیگر بویژه تفاسیر اجتهادیِ کهن و معتبر نیز مراجعه کند و برداشت خود را با آنها بسنجد. نتیجه این سنجش، تأیید باشد یا ردّ و انکار، در هر دو صورت برای او سودمند است. در صورت تأیید، به

1.. (إِنَّ اللّٰهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمٰانٰاتِ إِلىٰ أَهْلِهٰا وَ إِذٰا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النّٰاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّٰهَ نِعِمّٰا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللّٰهَ كٰانَ سَمِيعاً بَصِيراً؛ خدا به شما فرمان مى‏دهد که سپرده‏ها را به صاحبان آنها رد کنید و چون میان مردم داورى مى‏کنید، به عدالت داورى نمایید. در حقیقت، نیکو چیزى است که خدا شما را به آن پند مى‏دهد. خدا شنواى بیناست‏).

2.. ر.ک: الدرّ المنثور: ج۲ ص۱۷۴.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
238

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بر فاطمه علیها السلام وارد شد. او به آسیاب کردن مشغول بود و عبایی از پشم شتر به تن داشت. پیامبر صلی الله علیه و آله به او نگریست و فرمود: «یا فاطِمَةُ! تَعَجَّلی فَتَجَرَّعی مِرارَةَ الدُّنیا لِنَعیمِ الآخِرَةِ غَداً، فَأَنزَلَ اللّٰهُ: ( وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضىٰ)؛۱ ای فاطمه! بشتاب و تلخیِ دنیا را برای نعمت جاودان فردای قیامت بچش که خداوند [بر من] چنین نازل کرده است: و به زودی، خدایت به تو چندان عطا می‌کند که راضی شوی)».۲

این روایت را می‏توان گونه‏ای استشهاد و استناد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این آیه از سوره بدانیم. در این صورت، عبارت «فَأنزَلَ اللّٰهُ ( وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضىٰ)» بخشی از سخن پیامبر صلی الله علیه و آله است و نه راوی. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای دلداری به دختر گرامی‏اش، فاطمه علیها السلام، به این آیه تمسّک جسته و آن را تلاوت فرموده است. مؤیّد این احتمال، نقل طبرسی است. او عبارت پایانی را چنین آورده: «فَقَد أَنزَلَ اللّهُ عَلَیَّ: ( وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضىٰ)» که بر نزول پیشین این آیه دلالت دارد. از همین رو، طبرسی این گزارش را در تفسیر آیه، در بخش «معنا» و نه بخش «نزول» آورده است.۳

بر این اساس، دیگر تعارضی باقی نمی‏ماند و نیازی نیست که احتمال دهیم آیه مکرّر است و در دو موقعیت مختلف نازل شده است و یا بگوییم: آیه با همه کوتاهی‏اش، همراه بقیّه آیات سوره نازل نشده، بلکه در جریان تدوین قرآن، به آن راه یافته و از این رو، سبب نزولش با آنها متفاوت است.۴

۴. اختلاف در مکّی و مدنی بودن

معیار تقسیم‏بندی آیات به مکّی و مدنی، نزد برخی بر پایه مکان نزول آیه و نزد بسیاری بر پایه زمان آن است.۵ این اختلاف اصطلاحی، موجب می‏شود سوره یا آیه‏هایی که پس از هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله به مدینه ولی در مکّه نازل شده‏اند، نزد گروه اوّل، مکّی و نزد

1.. ضحی: آیۀ ۵.

2.. الدرّ المنثور: ج۶ ص۳۶۱، تأویل الآیات الظاهرة: ج۲ ص۸۱۰ ح۲.

3.. مجمع البیان: ج۱۰ ص۳۸۲.

4.. علّامه طباطبایی به هر دو احتمال اشاره کرده است (ر .ک: المیزان: ج۲۰ ص۳۱۲).

5.. ر.ک: الإتقان: ج۱ ص۳۴ ـ ۳۵.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1241
صفحه از 272
پرینت  ارسال به