اساسى آیه، فقط الفاظِ به کار رفته در آن نیست؛ زیرا هیچ یک از مشتقّات «سحر» در آیههاى سوره فلق به کار نرفته؛ امّا مفهوم ( اَلنَّفّٰاثٰاتِ فِي الْعُقَدِ)۱ نزد ائمّه علیهم السلام بازتاب داشته و آنان از این مفهوم، با الفاظ مربوط به «سحر» یاد کردهاند.
روایات مربوط به سِحر، از جهت دیگر نیز لازم است دیده شوند تا دیدگاه ائمّه علیهم السلام در باره یکى از سببهای نزولِ گفته شده براى آیه دانسته شود؛ زیرا بیشتر مفسّران اهل سنّت، نزول آیه را براى رفع سِحر یهود از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مىدانند، که مورد مخالفت ائمّه علیهم السلام و به تبع آنان، مفسّران شیعه قرار گرفته است.
شایان توجّه اینکه: برخى از مفسّران پیشین نیز در برخى موارد، به این روش نزدیک شدهاند. از این رو، ما مىتوانیم شیوه خود را شیوهاى آزموده شده بدانیم. در سوره فلق، حویزى، روایات «حسد» را در تفسیر نور الثقلین آورده است که هر چند روایات تفسیرى نیستند و بیشتر به نکوهش حسد میپردازند، امّا خطر حسد و وجه لزوم استعاذه از آن را روشن مىکنند.۲
کار علّامه مجلسى در بحار الأنوار را نیز مىتوان مصداق ابتداییِ این شیوه دانست. او آیات مربوط به هر موضوع را در آغاز باب مىآورد و سپس روایات مربوط به آن موضوع را در همان باب جاى مىدهد. مجلسی از این رهگذر، یک «تفسیر موضوعى - روایى» به دست مىدهد که اگر آن را از بحار الأنوار جدا کنیم، خود، یک تفسیر روایى به شمار میآید.
گفتنی است که علّامه مجلسى رایانه و معجمهاى امروزى را در دسترس نداشته و تنها با اتّکا به حافظه قوی، تسلّط شگفتانگیزش بر احادیث، و نیز یاری برخی همکاران توانسته آیات و روایات مرتبط را گرد آورد و آنها را در کنار هم جاى دهد.
خلاصه اینکه: شیوه رایج جست و جوی روایات تفسیرى، کامل نیست و براى رسیدن به تفسیر رواییِ جامع، نمیتوان به روایاتِ گرد آمده پیرامون یک آیه