۲. شیوه نو: توسعه روایات تفسیری
شیوه نو برای یافتن روایات تفسیری، استفاده از روش پیشین به صورت کامل و نیز اصطیاد روایات تفسیری از دل منابع حدیثی به گونه مستقیم است؛ روایتهایی که آنها را با وجود کاربرد روش رایج و جست و جوی کلیدواژهای و یاری گرفتن از نرمافزارهای ویژه رایانهای، در تفاسیر روایی و جوامع تفسیری نیافتهایم.
دو رکن این شیوه تکاملیافته، عبارت اند از: جست و جوی لفظیِ همه روایات ناظر به واژههای اصلی و موضوع کانونیِ آیه از یک سو، و پیگیری مفاهیم تحلیلی آیه در روایات از سوی دیگر. با یاری رایانه و کاربرد کلیدواژهها، جست و جوی لفظی تا سر حدّ امکان کامل میشود؛ امّا یافتن روایات ناظر به مفاهیم تحلیلی آیه، نیاز به مطالعه فراوان روایات و اُنس با حدیث دارد. مفسّر در این شیوه باید بتواند با تسلّط بر مفاهیم قرآنی و احادیث و منابع و ابواب متناسب آنها، و از پیِ یک کوشش فکری، ارتباطهای آشکار و نهان میان قرآن و حدیث را بیابد و آن دو را کنار هم بنشاند. دامنه جست و جو در این شیوه، منحصر به جوامع و کتابهای تفسیری نیست و همه منابع حدیث و سیره را در بر میگیرد.
تطبیق عملی این شیوه، تا اندازهای در ضمن دو نمونه ذیل، نشان داده میشود. این دو نمونه، کاستیِ روش رایج را نیز بر مینماید.
نمونه نخست: در تفسیر آیه ( وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقٰالَهٰا؛۱ و زمین، سنگینیهایش را بیرون ریخت) تفسیرهاى موجود، «اثقال» را به معناى جواهر و گنجهاى زمین و یا مردگان دانستهاند. این جواهر یا مردگان، به هنگام دمیدن و نفخ در «صور» و یا پیش از آن، از زمین بیرون ریخته مىشوند.۲
نقطه آغاز تردید، این است که جواهر قیمتی، جزئى از زمین بوده یا هستند و