(م۱۱۰۷ق)، نور الثقلین عبد على بن جمعه حُوَیزی (م۱۱۱۲ق)، کنز الدقائق و بحر الغرائب میرزا محمّد بن محمّدرضا قمى مشهدى (م حدود ۱۱۲۵ق).
مهمترین منابع تفاسیر روایی اهل سنّت نیز عبارت اند از: جامع البیان فی تفسیر القرآن ابو جعفر محمّد بن جریر طبرى (م۳۱۰ق)، الکشف و البیان عن تفسیر القرآن ابو اسحاق احمد بن ابراهیم ثعلبى نیشابورى (م ۴۲۸ق)، معالم التنزیل فى تفسیر القرآن حسین بن مسعود فرّای بَغَوى (م ۵۱۶ ق)، الجواهر الحسان فى تفسیر القرآن ابو زید عبد الرحمان بن محمّد ثعالبی (م ۸۷۵ ق)، الدرّ المنثور فی التفسیر بالمأثور جلال الدین سیوطى (م۹۱۱ق).
افزون بر این، وجود نرمافزارهای فراگیر مانند مکتبة أهل البیت، کتابخانه احادیث تفسیری و جامع التفاسیر، این مراجعه را آسان و کامل میکند. این نرمافزارها جوامع تفسیری شیعه و اهل سنّت را درون خود جای دادهاند و محقّقان میتوانند با ترکیب جست و جوی کلیدواژهای آیات و مراجعه به روایات تفسیری در ذیل هر آیه، به روایات گردآوری شده در باره آیه مورد نظر خود برسند.
کاستی شیوه رایج
مفسّران پیشین، با مطالعه پیمایشیِ متون حدیثی، روایاتى را بر میگزیدند که در همان نظر نخست، ناظر به آیهای از آیات قرآن بودند. آنان فرصت نداشتند که برای دستیابی به همه روایات تفسیری، یک یک متون حدیثی را از ابتدا تا انتها، و تنها با توجّه به یک آیه مطالعه نمایند و اگر لازم شد، در معنا و مفهوم و مراد جدّى هر حدیث، کند و کاو کنند تا مبادا حدیثی مرتبط را از دست بدهند. انتظار چنین کاری از یک تن، به دور از واقع است. این کار گسترده، تنها از عهده گروههای متعدّد پژوهشی و در طول سالیان دراز بر میآید.
افزون بر این، برخی روایات به یک آیه نظر مستقیم و به آیهای دیگر نظر غیر مستقیم دارند. این گونه روایات معمولاً ذیل آیه نخست آورده میشوند و