جَهِلتُم فَکِلوهُ إلىٰ عالِمِه.
۰.پیشینیان شما، به این سبب تباه شدند که بخشی از کتاب [نازل شده] را به بخش دیگرش زدند، در حالی که کتاب خدا به گونهای نازل شده که هر بخش آن، بخش دیگرش را تصدیق میکند. پس با بخشی از کتاب، بخش دیگرش را تکذیب نکنید. آنچه را دانستید، عمل کنید و آنچه را ندانستید، به دانایش وا گذارید.
نتیجه آن است که مفسّر برای تعیین مراد الهی در هر آیه، نیاز دارد آیات دیگر قرآن را نیز بکاود و آنچه را با آن آیه مرتبط است، در نظر آورد و در باره آنها پژوهش کند.
توجّه به آیات مرتبط در سراسر قرآن و به تعبیر مشهور، تفسیر قرآن به قرآن، مورد تأیید و کاربرد اهل بیت علیهم السلام بوده؛ امّا تنها بخشی از روش پُرگستره و ژرف تفسیر اهل بیت علیهم السلام است.
نمونه قابل ارائه، آیات مرتبط با اجر رسالت است. در چند آیه قرآن، شاهد هستیم که پیامبران و از جمله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای کار و رسالت سنگین خود، هیچ اجری را از مردم نمیطلبند:
۰.( قُلْ مٰا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ مٰا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ.۱
۰.بگو: من از شما هیچ پاداشی نمیخواهم و من از کسانی نیستم که چیزی از خود بسازم [و به خدا نسبت دهم]).
امّا در آیهای دیگر، خداوند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمان میدهد که چنین بگوید:
۰.( قُلْ لٰا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبىٰ وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهٰا حُسْناً إِنَّ اللّٰهَ غَفُورٌ شَكُورٌ.۲
۰.بگو: من از شما پاداشی نمیخواهم جز دوستی با نزدیکانم، و هر کس نیکویى ورزد، برای او در آن نیکویى میافزاییم. بی گمان، خداوند، آمرزنده