209
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

نادرست دیگران، از آن سود می‏بردند. شاید بتوان احتمال داد که گردآوری و عرضه مصحف به دست امام علی علیه السلام، به همین منظور بوده است.

امیر مؤمنان علیه السلام پس از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و به سفارش ایشان، همه آیات قرآن را و به احتمال، آنچه را به کار فهم و تفسیر قرآن می‏آمد و تبیین کننده فضا و مکان و علّت نزول بود، یک جا گرد آورد و آن را به امّت عرضه داشت؛ ولی دریغا که قدر ندانستند و آن را وا نهادند.۱

نمونه‏هایی از سیاق مقامی

بر پایه تعریفی که از سیاق مقامی ارائه شد، می‏توان آن را برای همه آیات شریف قرآن، موجود و مفروض دانست؛ امّا نمی‏توان در همه جا و به صورت همیشگی، آن را یافت و نشان داد؛ زیرا همه اسباب نزول و همه رخدادها و نیز فضا، محیط و بستر

1.. برای اثبات یا تقویت این احتمال، به روایت‌هایی استدلال شده است، اگرچه به دلیل ضعف سندی، مبنایی استوار برای استدلال به شمار نمی‏روند. برای نمونه، سیّد رضی رحمه الله روایت می‏کند که پیامبر صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود: «فَإذا قُبِضتُ وَ فَرَغتَ مِن جَمیعِ ما وَصَّیتُکَ وَ غیَّبتَنی فی قَبری فَالزَم بَیتَکَ وَ اجمَعِ القُرآنَ عَلیٰ تَألیفِهِ وَ الفَرائِضَ وَ الأحکامَ عَلیٰ تَنزیلِه؛ هر گاه قبض روح شدم و از وصیّتم فارغ شدی و مرا در قبرم دفن کردی، در خانه‏ات بمان و قرآن را بر اساس ترتیبش و واجبات و احکام را مطابق تنزیلش گرد آورده‌ام» (خصائص الأئمّة: ص۷۳). همچنین سالم بن ابی سلمه از امام صادق علیه السلام روایت می‏کند: «أخرَجَهُ عَلیٌّ علیه السلام إلَی النّاسِ حَیثُ فَرَغَ مِنهُ وَ کَتَبَهُ فَقالَ لَهُم: هٰذا کِتابُ اللّٰهِ کَما أَنزَلَ اللّٰهُ عَلیٰ مُحَمّدٍ، قَد جَمَعتُهُ بَینَ اللَّوحَینِ. قالوا: هُو ذا عِندَنا مُصحَفٌ جامِعٌ فیهِ القُرآنَ، لا حاجَةَ لَنا فیه؛ علی علیه السلام پس از فراغت از کار گردآوری قرآن، آن را به مردم نشان داد و گفت: این، کتاب خداست به همان شکلی که خدا بر محمّد[ صلی الله علیه و آله] فرو فرستاد. من آن را میان دو لوح (جلد) گرد آوردم. مردم گفتند: همین است که خود در مصحف جامع قرآن داریم و به مصحف تو نیاز نداریم» (بصائر الدرجات: ص۲۱۳). همچنین در روایتی دیگر آمده است: «لَزِمَ بَیتَهُ و أَقبَلَ عَلَی القُرآنِ یُؤلِّفَهُ وَ یَجمَعَهُ... کَتَبَه بِیَدِهِ عَلَیٰ تَنزیلِهِ وَ تَأویلِهِ وَ النّاسخِ مِنهُ وَ المَنسوخِ؛ [پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله] در خانه نشست و مشغول تدوین و گردآوری قرآن شد... و آن را با رعایت تنزیل و تأویل و ناسخ و منسوخش، با دست خود نوشت (کتاب سلیم بن قیس: ص۱۴۶).
گفتنی است که نظر شیخ مفید رحمه الله نیز همین‌گونه است. او می‏نویسد: «مصحف علی علیه السلام بر اساس نزول، سامان یافته بود. مکّی بر مدنی و منسوخ بر ناسخ مقدّم بود و هر آیه‏ای به لحاظ نزول، در جای خود قرار داشت» (المسائل السرویّة: ص۷۹).


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
208

بافت درون‌زبانی اهمّیت می‏دهیم، به بافت برون‌زبانی نیز توجّه کنیم.

به سخن دیگر، همان گونه که وضعیت شخصی میان گوینده و شنونده، بر دلالت سخن و فهم آن اثر می‌گذارد، بستر اجتماعی و تاریخی متن نیز بر فهم ما از آن اثرگذار است.

گفتنی است که با وجود اهمّیت فراوانِ سیاق و تأثیر آن در فهم متن، بسیاری از صحابیان و راویان، در پیِ نقل وقایع تاریخی و اجتماعیِ معاصر خویش نبوده‏اند. آنان در دل رویدادها زیسته و توجّه و نظارت آیات را به رخدادهای پیرامون خویش به آسانی فهمیده‌اند؛ امّا لزوماً همه این قرینه‏ها را نقل نکرده‏اند. آنان گاه متوجّه این نکته نبوده‏اند که ممکن است فضای روشن و معیّن نزول یک آیه، پس از چند قرن، به رازی پوشیده و مطلبی مغفول تبدیل شود. اکنون نیز ما به هنگام گزارش حوادث تاریخی و سخنان گویندگان روزگار خویش، معمولاً از نقل نکات جانبی و جزئیّات مربوط غفلت می‏کنیم و مانند پیشینیان، بسیاری از نظرهای مقابل، اندیشه‏های موافق و مخالف، پرسش‏ها و دغدغه‏های ذهنیِ روزگار خویش را در نظر نمی‏آوریم، شاید به این دلیل که این گونه آگاهی‌ها را بدیهی می‌انگاریم و از این نکته غافلیم که چه بسا آنچه امروز برای ما بدیهی است، در روزگار پسین، دچار ابهام یا فراموشی خواهد شد.

این در حالی است که امامان علیهم السلام به دلیل اتّصال به مبدأ وحی، از فضا، محیط و حوادث اجتماعی، سیاسی و فرهنگیِ زمان نزول آیات قرآن، به گونه کامل و دقیق، آگاهی داشته‌اند. ایشان به دلیل سرچشمه گرفتن علمشان از علم اعطایی الهی و نیز به دلیل نزدیک بودن به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله - که دریافت کننده، ابلاغ کننده و تبیین کننده وحی بود -‌ ، از اسباب نزول حقیقی قرآن نیز آگاه بوده‌اند. اهل بیت علیهم السلام این آگاهی ارزشمند را در تفسیر خود از قرآن به کار می‏بردند و گاه آن را به مشتاقان و شاگردان خویش عرضه می‏کردند. گاه نیز برای ردّ تفسیرهای

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1367
صفحه از 272
پرینت  ارسال به