203
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

کارکرد سیاق

سیاق مانند هر قرینه دیگر، در دستیابی مخاطب به مقصود اصلیِ پدید آورنده متن و متوقّف نماندن بر مفهوم ابتداییِ آن، مؤثّر است. زرکشی از عالمان پیشین علوم قرآنی، سیاق را از بزرگ‏ترین قرینه‏های دال بر مراد و مقصود گوینده می‏داند. او نادیده گرفتن سیاق را موجب اشتباه کردن و به اشتباه افکندن دانسته است.۱ برخی از قرآن‏پژوهان معاصر نیز فصلی مبسوط را به شناسایی گونه‏ها و کارکردهای سیاق اختصاص داده‏اند.۲

بسیاری از تفسیرهای کهن و معاصر نیز به صورت اجمالی، به نقش سیاق توجّه داشته و از آن بهره برده‏اند. در این میان، تفسیر گران‏سنگ المیزان، نمونه‏های خوبی برای توجّه به سیاق و استفاده از آن برای فهم معنا و کشف دلالت‏های نهفته، تعیین مصداق، تبیین مجملات و تخصیص و تقیید عام و خاص‏های قرآن، به دست می‏دهد.۳

کارکرد دیگر سیاق متنی، جلوگیری از تقطیع نادرست و تحمیل آرای ناروا بر قرآن و تفسیر به رأی است. نمونه‏های رایج این معنا، عبارت ( لٰا تَقْرَبُوا الصَّلاٰةَ) است که تنها با توجّه به تمام آیه: ( يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَقْرَبُوا الصَّلاٰةَ وَ أَنْتُمْ سُكٰارىٰ حَتّٰى تَعْلَمُوا مٰا تَقُولُونَ؛۴ اى کسانى که ایمان آورده‏اید! در حال مستى، به نماز نزدیک نشوید، تا زمانى که بدانید چه مى‏گویید)، مفهومی پذیرفتنی خواهد داشت.

آیه ( فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ؛۵ وای بر نمازگزاران) نیز تنها با در نظر آوردن دو آیه پس از

1.. ر . ک: البرهان فی علوم القرآن: ج۲ ص۲۲۰.

2.. ر.ک: روش‏شناسی تفسیر قرآن: ص۱۱۹ ـ ۱۴۴.

3.. برای نمونه، ر. ک: المیزان: ج۱ ص۱۹و ۱۱۱و ج ۴ ص۷ و ۳۷۰ و ج ۸ ص۱۳۲ و ۲۱۰و ج ۱۳ ص۱۸۶ و ۲۴۴ و ۳۰۷ و ج ۱۴ ص۴۳ و ج ۱۶ ص۱۰۱.

4.. نساء: آیۀ ۴۳.

5.. ماعون: آیۀ ۴.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
202

آری، استثنای مهمّ سیاق عبارت‌ها و آیه‌های معترضه اند. جمله‏های معترضه در میان کلام، از سیاق گفتاری تأثیر نمی‏پذیرند و با عبارت‏های پیش و پس از خود، کمتر مرتبط ‏اند. آیات شانزدهم تا نوزدهم سوره قیامت،۱ نمونه مشهور آیات معترضه اند. برخی از مفسّران، به دلیل ناظر بودن سیاق به وضعیت انسان در روز قیامت، این آیات را ناظر به صحیفه عمل آدمی و قرائت آن دانسته‏اند.۲ این در حالی است که بسیاری از مفسّران، به استناد برخی قرینه‌ها، این آیات را گسسته از سیاق و ناظر به جمع و حفظ و قرائت قرآن دانسته‏اند. علّامه طباطبایی نیز چنین بیان می‌دارد:

۰.جمله معترضه، در رساندن تمام معنای خود، نیازی به دلالت عبارت‌های پیش و پس از خود ندارد.۳

این استثنا نشان می‏دهد که تعیین حد و مرز سیاق، بسیار مهم است و به وحدت موضوع و هدف کلام و نیز انسجام درونیِ متن بستگی دارد؛ امری که با تدبّر در آیات، حاصل می‏آید و نیازمند اُنس با این کلام آسمانی است.

1.. (لٰا تُحَرِّكْ بِهِ لِسٰانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ * إِنَّ عَلَيْنٰا جَمْعَهُ وَ قُرْآنَهُ * فَإِذٰا قَرَأْنٰاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ * ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنٰا بَيٰانَهُ؛ [در هنگام وحى‏،] زبانت را زود به حرکت در نیاور تا در خواندن [قرآن‏]، شتاب‏زدگى به خرج دهى * در حقیقت، گرد آوردن و خواندن آن، بر [عهدۀ] ماست * پس چون آن را بر خواندیم، [همان ‏گونه‏] خواندن آن را دنبال کن * سپس توضیح آن [نیز] بر عهدۀ ماست).

2.. آیات پیشین (دهم تا پانزدهم سورۀ قیامت) چنین اند: (يَقُولُ الْإِنْسٰانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ * كَلّٰا لٰا وَزَرَ * إِلىٰ رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ * يُنَبَّؤُا الْإِنْسٰانُ يَوْمَئِذٍ بِمٰا قَدَّمَ وَ أَخَّرَ * بَلِ الْإِنْسٰانُ عَلىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ * وَ لَوْ أَلْقىٰ مَعٰاذِيرَهُ؛ آن روز انسان مى‏گوید: «[راه‏] گریز کجاست؟» * حاشا، پناهگاهى نیست! * آن روز، قرارگاه [نهایى‏] به سوى پروردگار توست * آن روز است که انسان را از آنچه از دیرباز یا پس از آن انجام داده، آگاهى می‌دهند * بلکه انسان، خود بر نفْس خویشتن بیناست * هرچند دست به عذرتراشى زند).

3.. المیزان: ج۲۰ ص۱۱۱. برای بررسی دیگر جملات معترضه، ر.ک: همان: ج۳ ص۱۹۷ و ج ۴ ص۳۵۹و ج ۵ ص۱۵۰ و ۱۶۸و ج ۷ ص۸۳ و ۳۲۸ و ج ۸ ص۲۷۷ و ج ۱۱ ص۳۵۶ و ج ۱۲ ص۷۷ و ج ۱۵ ص۶۷ و ۹۲ و ج ۱۶ ص۲۱۵.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1265
صفحه از 272
پرینت  ارسال به