مفهوم و مقصود سخن، اعتماد یابیم. ما برای کشف مقصود الهی از آیات قرآن، نیازمند گردآوری همه قرینهها هستیم. این قرینهها گاه «درونی» و گاه «بیرونی» هستند که «پیوسته» و «ناپیوسته» نیز نامیده میشوند. هر یک از این دو گونه نیز میتواند به دو دسته «لفظی» و «غیر لفظی» تقسیم شود. بنا بر این، چهار دسته قرینه امکان وجود خواهد داشت: قرینههای لفظی پیوسته، قرینههای لفظی ناپیوسته، قرینههای غیر لفظی پیوسته و قرینههای غیر لفظی ناپیوسته، هرچند در تحقّق دسته چهارم - یعنی قرینههای غیر لفظی ناپیوسته - تردید وجود دارد و تنها میتوان قرینههای عقلی را مصداق یا بسیار نزدیک به مصداق آن دانست.
ما از قرینههای لفظی پیوسته که تشکیل دهنده «سیاق متنی» هستند، آغاز میکنیم. سپس به قرینههای غیر لفظی پیوسته با عنوان «سیاق مقامی» میپردازیم و پس از آن، قرینههای لفظی ناپیوسته را طرح میکنیم که مصداق بارز آنها، روایات تفسیری اند.
مفهوم و گونههای سیاق
تعریفهای متعدّدی برای «سیاق» ارائه شدهاند.۱ در یک تعریف از شهید صدر، همه قرینههای متّصل و پیوسته، در تعریف سیاق میگنجند. در تقریر درس اصول وی، آمده است:
۰.مقصود ما از سیاق، هر گونه دلیل دیگری است که به گرد سخن مورد تفسیر ما پیچیده است، خواه لفظی باشد، مانند بقیّه کلمات درون عبارت مورد تبیین که در کنار هم، یک سخن یگانه را تشکیل میدهند، و خواه حالی و مقامی باشد، مانند فضا و محیط و احوال گرداگرد سخن که به موضوع آن رهنمون میشوند.۲
در دانش نوپای معنا و نشانهشناسی نیز سیاق، گسترهای وسیع دارد.