185
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

بهترین منبع برای بررسی این امر، همان کاربردهای این واژه‏ها در متون کهنِ بر جای مانده و متون دینی است. این کاربردها هر گاه وجود داشته باشند، به هنگام پیمودن مراحل اوّلیه و پیگیری واژه در متون، قابل شناسایی اند، به شرطی که از آنها غفلت نکنیم. برای نمونه، در تبیین واژه «ضلالت»، می‏توان به تضادّ آن با «رشد» در عبارت قرآنی: ( قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ)۱ توجّه داشت.

۶. گزاره‏های تفسیری

یکی از بهترین و دقیق‏ترین منابع دینی برای بررسی دقیق واژه‏ها، آیات و احادیثی هستند که برخی واژه‏ها را تفسیر کرده‏اند. برای نمونه، هنگامی که فرعون از موسی و هارون علیهما السلام سؤال می‏کند که: «پروردگار شما کیست؟»، واژه «ربّ» را به کار می‌برد: ( قٰالَ فَمَنْ رَبُّكُمٰا يٰا مُوسىٰ؛۲ گفت: ای موسی! ربّ شما کیست؟).

1.. بقره: آیۀ ۲۵۶.

2.. طه: آیۀ ۴۹ .


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
184

این گفته در باره متون حدیثی نیز قابل تصوّر است؛ زیرا احادیث نیز مانند قرآن، از متون کهن و اصیل ادب عربی و جزو بالاترین متون فصیح و بلیغ آن به شمار می‏آیند.

پاسخ آن است که احتمال تغییر کاربرد واژه و تضییق و توسعه معناییِ آن در متون خاص، ایجاب می‏کند که معنای مقصود گوینده یا نویسنده متن روشن شود و این از ره‌گذر کاویدن همه کاربردهای واژه در متون مربوط فراهم می‌شود. ما ناگزیریم همه کاربردهای قرآنی و رواییِ واژه را جست و جو کنیم و با معنای لغوی پیوند بزنیم. یکی از مراحل زمانبَر و نفسگیر فهم اجتهادی واژه‏ها، یافتن معنای واژه در سراسر قرآن کریم است. باید تمام آیاتِ در بر دارنده واژه مورد نظر و هیئت‏های متعدّد و گوناگون آن، یافته و یک به یک تحلیل شوند. همچنین مفهوم این واژه در احادیث - که گونه‏ای ترجمان قرآن اند - نیز باید پیجویی گردد و در پایان، بر پایه مجموع کاربردها نظر داد.

۵. متضادها

در واژه‏شناسی به شیوه اجتهادی، شناخت واژه‏هایی که با کلمه مورد بررسی متضادّند، نقشی به‌سزا در فهم آن دارد. این واژه‏ها به مصداق قاعده «تُعرفُ الأشیاء بأضدادها» کلید مهمّی برای فهم یکدیگرند. روز و شب، سیاه و سفید، رحمت و غضب، هدایت و ضلالت، رشد و غَیّ، شکر و کفر، و عقل و جهل، مثال‏های روشن این «هم‏فهمی» اند. این فهم متقابل، در محسوسات، بسیار سریع‏تر و آسان‏تر صورت می‏گیرد. نور، تاریکی را توضیح می‏دهد و بزرگی، کوچکی را نمایان می‏سازد؛ امّا در معانی مجرّد و غیر محسوس، این دستیابی مشکل‏تر می‏شود. در این موارد، کاربردهای یکی از دو واژه متضاد، به فهم واژه دیگر کمک می‏کند و استعمال‏های متفاوت آن را توضیح می‏دهد و ما را با معنای اصلی و حقیقیِ آن آشنا می‏سازد.۱

1.. نمونۀ مشهور، واژۀ «جهل» است که در قرآن کریم و احادیث شریف، فراوان نکوهش شده است. از زمان‏های دور، این واژه مورد استشهاد حدیث‏شناسان بوده و زبان‏شناسان امروزی نیز بدان توجّه کرده‏اند. کاربردهای گوناگون و گستردۀ جهل، حدیث‏پژوهان را وا داشت تا با این واژه، ساده (( و سطحی رو به رو نشوند، بویژه آن که برخی از کاربردهای آن با معنای «ندانستن» سازگار نبود؛ کاربردهایی ناظر به اعمال انسان و عملکرد نادرست و نسنجیدۀ او در موقعیت‏های گوناگون که نشان می‏داد جهل، معنایی وسیع‏تر و حتّی متفاوت با «ندانستن» دارد.
برای مثال، در قرآن کریم، استهزای دیگران (بقره: آیۀ ۶۷) و گرفتار آمدن در فتنۀ زنان شهوت‏پرست (یوسف: آیۀ ۳۳) و در احادیث، خندیدن بدون تعجّب، خواب صبحِ بدون شب‌زنده‏داری، رغبت به چیزهای ناشدنی، و بدون ‏آمادگی به کاری دست زدن، همه از مصادیق و معانی «جهل» شمرده شده‌اند، در حالی که «نداشتن دانش» در آنها به چشم نمی‏آید.
آنچه در این میان به بازشناسی معنای «جهل» کمک می‌کند، کاربرد هم‏زمان آن با دو واژۀ «عقل» و «علم» در احادیث است؛ کاربردی که از تضادّ این دو با هم حکایت می‌کند و به خوبی بر معنای دقیق جهل، پرتو می‏افکند. این معنا، همان حالتی است که در میان اعراب عصر جاهلی به چشم می‏آید و به شخصیت بی‏وقاری اشاره دارد که از سرِ تندخویی و بی‏پروایی، با اندک انگیختگی، تسلّط بر نفس را از کف می‏دهد و بی‏باکانه و بدون دوراندیشی، دست به عمل می‏زند و هوس مهار نشدنی‏اش را فرو می‏نشانَد. محدّثان بزرگی همانند کلینی نیز معنایی این چنین را در احادیث یافته‏اند که «جهل» را نه در مقابل «علم»، بلکه در مقابل «عقل» مطرح کرده‏اند. کلینی، حدیث بزرگ «جنود عقل و جهل» را ـ که به روشنی تضادّ این دو مفهوم را نشان می‏دهد ـ در «کتاب العقل و الجهل» نقل کرده و احادیث فراوان دیگری نیز در آن جا آورده است که همگی بر تضادّ جهل با عقل، دلالت دارند.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1195
صفحه از 272
پرینت  ارسال به