171
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

به کار بست. نمی‏توان یک شیوه را به صورت یکسان، برای همه این موارد تجویز کرد. دست کم، گستره و اندازه پژوهش، در هر یک از این موارد، متفاوت است.

برای نمونه، اگر ما فقط به دنبال یافتن معنای «صراط» بدون در نظر گرفتن طریقه راهیابی به آن یا پی بردن به علل ثبات و دوام در آن باشیم، کافی است که معنای این واژه را در فرهنگ و ادبیّات عرب به دست آوریم و کاربردهای قرآنیِ آن را نیز گرد آوریم و به جمع‏بندی داده‏های این دو عرصه بپردازیم؛ امّا اگر بخواهیم آیه ( اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ)۱ را خوب بفهمیم، افزون بر انجام این کار برای دو واژه دیگر «اهدنا» و «المستقیم»، باید در باره کلّ این ترکیب و آیات مجاور آن، بویژه آیه بعد از آن و نیز مفهوم «هدایت» و «صراط مستقیم» در قرآن، به گردآوری مطالب مرتبط بپردازیم.

این، بِدان معناست که برای فهم یک آیه، گاه لازم است به فهم آیه‏های متناظر و مرتبط و مشابه آن روی بیاوریم و گاه برای فهم یک واژه، نیازمند فهم حوزه‏های معناییِ مرتبط با آن واژه نیز هستیم. این گستردگی، به هنگام پژوهش بر روی یک دسته آیات پیوسته و مرتبط با هم، فراتر از این می‏رود و گاه نیاز می‏شود چند مفهومِ به هم وابسته را با حوزه‏های معناییِ متعدّد آنها، یک جا گردآوری و بررسی کنیم.

بر این پایه، بررسی امداد فرشتگان در جنگ بدر و شمار آنها، نیاز به پژوهش در دامنه آیات ۱۲۱ تا ۱۲۹ سوره آل عمران و آیه نهم تا دوازدهم سوره انفال دارد؛ زیرا مفهومی خاص و ناظر به یک واقعه تاریخی در صدر اسلام است که در همین چند آیه مطرح شده است، در حالی که پی بردن به مفهوم عمیق «تقوا» به عنوان یک مفهوم عامّ ارزشی در سراسر قرآن و نه یک واژه ساده، نیازمند گردآوری ده‏ها آیه مرتبط با تقواست.

1.. حمد: آیۀ ۶.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
170

پس از آشنایی اجمالی با مراحل تفسیر روایی جامع، به توضیح هر یک از این مراحل می‌پردازیم تا از فرایند تفصیلیِ این شیوه تفسیری آگاهی یابیم. ما هر یک از این مراحل دهگانه را یک «گام» نامیده‌ایم.

گام اوّل: قطعه‏بندی متن

قرآن، مجموعه‌ای به هم پیوسته است که اجزای آن، به آیه تقسیم شده‏اند؛ امّا این تقسیم، تنها تقسیم‏بندیِ ممکن نیست و می‏توان قرآن را با اجزای کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از یک آیه نیز در نظر گرفت. می‏توان در باره یک واژه مانند «لطیف»۱ و «ضیزیٰ»۲ یا یک ترکیب مانند «ذوی القربی»۳ و «صراط مستقیم»۴ کاوش نمود، می‏توان در باره یک جزء معنادار از یک آیه، مانند طهارت و عصمت اهل بیت علیهم السلام در آیه سی و سوم سوره احزاب اندیشید و می‏توان یک آیه کامل و حتّی چند آیه در پیِ هم و هم‌سیاق را عرصه تفسیر و پژوهش قرار داد. گاه نیز می‌توان موضوع کلّی و بزرگی مانند ایمان و کفر و شُکر را بررسی و تفسیر کرد. برای این منظور، آیات متعدّد ناظر به یک موضوع، متعلّق پژوهش‏ اند، خواه در کنار هم باشند و خواه جدا و دور از یکدیگر.

به سخن دیگر، پژوهش ما می‏تواند روی یک واژه قرآنی، یک اصطلاح، عبارتی معنادار از یک آیه، یک آیه کامل، چند آیه مرتبط با هم و یا یک مفهوم قرآنی متمرکز باشد. در ابتدا باید مشخّص کنیم که در پیِ فهم چه بخشی از قرآن هستیم. این کار، از آن رو مهم است که مقدار و نوع پژوهش لازم برای پاسخگویی به آن را مشخّص می‌سازد. برای فهم یک واژه، باید به گونه‏ای پژوهید و برای فهم یک سلسله آیات هم‏ موضوع، گونه‌ای دیگر از پژوهش را باید

1.. ر.ک: یوسف: آیۀ ۱۰۰.

2.. ر.ک: نجم: آیۀ ۲۲.

3.. ر.ک: بقره: آیۀ ۱۷۷.

4.. ر.ک: حمد: آیۀ ۶.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1356
صفحه از 272
پرینت  ارسال به