عترت، به این نکته توجّه مىدهد که هر کجا سخنى به عترت منسوب شد، امّا با قرآن همراه و سازگار نبود، باید آن را دروغ و بربسته به اهل بیت علیهم السلام دانست.
۲. تحريفناپذيرى
دومین ویژگى قرآن، آن است که در طول زمان، دستخوش دگرگونى یا افزودن و کاستن نشده است. این ویژگى را خداوند متعال، خود به عهده گرفته و چنین فرموده است:
۰.(إِنّٰا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنّٰا لَهُ لَحٰافِظُونَ.۱
۰.ما ذکر را فرو فرستادیم و ما نگه دارنده آن هستیم).
تاریخ اسلام و تلاشهاى صورت گرفته در قرائت، کتابت، حفظ و نشر قرآن و دیگر دلایلى که به تفصیل در شناختنامه قرآن آمده۲ نیز بر این امر، شهادت مىدهند.
۳. جامعيّت
قرآن، در حوزه رسالت خود، جامع و بیانگر همه چیز است. این، سخن خود قرآن: (وَ نَزَّلْنٰا عَلَيْكَ الْكِتٰابَ تِبْيٰاناً لِكُلِّ شَيْءٍ؛۳ و بر تو این کتاب را فرو فرستادیم که بیانگر هر چیز است) و نیز پیامبرِ آورنده آن است که در روایتى میفرماید:
۰.وَ هُوَ كِتابٌ فِیه تَفصِیلٌ وَ بَیانٌ وَ تَحصِیلٌ، وَ هُوَ الفَصلُ لَیسَ بِالهَزلِ، وَ لَهُ ظَهرٌ وَ بَطنٌ، فَظاهِرُهُ حُكمٌ وَ باطِنُهُ عِلمٌ، ظاهِرُهُ أَنِیقٌ وَ باطِنُهُ عَمِیقٌ، لَه نُجُومٌ وَ عَلىٰ نُجومِهِ نُجومٌ، لا تُحصىٰ عَجائِبُهُ وَ لا تُبلىٰ غَرائِبُهُ، فیهِ مَصابیحُ الهُدىٰ وَ مَنارُ الحِكمَةِ، وَ دَلیلٌ عَلَى المَعرِفَةِ لِمَن عَرَفَ الصِّفَةَ.۴