155
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

إنَّ القُرآنَ حَىٌّ لا یَموتُ، وَ الآیَةُ حَیَّةٌ لا تَموتُ؛ فَلَو كانَتِ الآیَةُ إذا نَزَلَت فِى الأقوامِ ماتوا، فَماتَ القُرآنُ، وَ لٰكِن هِىَ جارِیةٌ فِى الباقینَ كَما جَرَت فِى الماضینَ، إنَّ القُرآنَ حَىٌّ لَم یمُت، وَ إنَّه یَجرى ما یَجرِى اللَّیلُ وَ النَّهارُ، وَ كَما تَجرِى الشَّمسُ وَ القَمَرُ، وَ یَجرى عَلىٰ آخِرِنا كَما یَجرى عَلىٰ أوَّلِنا.۱

۰.قرآن، زنده است و نمى‏میرد. آیات، زنده ‏اند و نمى‏میرند. اگر آیه‏اى [فقط] در باره افرادى نازل شود و آنان بمیرند، قرآن مى‏میرد؛ امّا آیات، اکنون را در بر مى‏گیرند، چنان که گذشتگان را در بر گرفته‌اند. قرآن، زنده است و نمرده و همچون شب و روز و ماه و خورشید، در جریان و حرکت است. قرآن، همان گونه که اوّلینِ ما را در بر مى‏گیرد، آخرین فرد ما را نیز در بر می‌گیرد.

۲. جَرْى تأویلى

جَرْى تأویلى، به معناى توسعه دادن معناى باطنى آیه و تطبیق آن بر افراد و مصداق‏هاى نهان و نوپدید است. جَرْى تأویلى، به دلیل ارائه بطن آیه و لایه زیرین معنا، تأویل نیز نامیده مى‏شود. جَرْى تأویلى، مشکل‏تر از جَرْى تفسیرى و ناظر به معناى باطنى و تأویلى آیه است. در گونه جَرْى تأویلى، ابتدا مفهوم تأویلى آیه، استنباط مى‏شود و آن گاه بر افراد و مصادیق خارجى و جدید آن،

1.. تفسیر العیّاشى: ج۲ ص۲۰۳ ح۶. نمونۀ دیگر، روایت حنان بن سدیر از امام باقر علیه السلام است که در بارۀ آیۀ (إِنَّمٰا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هٰادٍ) (رعد: آیۀ ۷) فرمود: «قالَ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله: أنَا المُنذِرُ وَ عَلىٌّ الهادِ، وَ کُلُّ إمامٍ هادٍ لِلقَرنِ الَّذى هُوَ فیهِ؛ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: من، هشدار دهنده‏ام و على، هدایتگر است و هر پیشوایى، هدایتگر نسل روزگار خویش است»‏. (تفسیر العیّاشی: ص۲۰۴ ح۷) و نیز روایت برید بن معاویه که او هم از امام باقر علیه السلام در بارۀ همین آیه، چنین نقل مى‏کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «أنَا المُنذِرُ، وَ فى کُلِّ زَمانٍ إمامٌ مِنَّا یَهدِیهم إلىٰ ما جاءَ بِهِ نَبِىُّ اللّٰهِ‏، وَ الهُداةُ مِن بَعدِهِ: عَلىٌّ، ثُمَّ الأَوصیاءُ مِن بَعدِهِ واحِدٌ بَعدَ واحِدٌ، أما وَ اللّٰهِ ما ذَهَبَت مِنّا و لا زالَت فینا إلَى السّاعَةِ، رَسولُ اللّٰهِ المُنذِرُ؛ وَ بِعَلىٍّ یَهتَدِى المُهتَدون؛ در هر زمانی، امامی از ما، مردم را به سوی آنچه پیامبر خدا آورده، هدایت می‌کند. هدایتگران پس از او علی و سپس دیگر اوصیا یکی پس از دیگری‌ هستند. به خدا سوگند که این تا کنون از میان ما بیرون نرفته است. پیامبر خدا بیم دهنده است و همۀ ره‌یافتگان، به وسیلۀ علی هدایت می‌شوند». (تفسیر العیّاشی: ص۲۰۴ ح۸).


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
154

حدیث زراره از امام باقر علیه السلام مى‏تواند ناظر به وجود جَرْى تفسیرى و تسرّى طولى باشد:

۰.تَفسیرُ القُرآنِ عَلىٰ سَبعَةِ أحرُفٍ، مِنهُ ما كانَ، وَ مِنهُ ما لَم یَكُن، بَعدَ ذٰلِکَ تَعرِفُهُ الأَئِمَّةُ.۱

۰.تفسیر قرآن، هفت وجه دارد. برخى گذشته و برخى هنوز به وجود نیامده‌اند. امامان، آن را مى‏شناسند.

جَرْى تفسیرى، گونه‏اى توسعه و تعمیم است. از این رو، گاه آسان است و مى‏تواند با تدبّر و توجّه به وسیله غیر معصومان نیز به انجام رسد.۲ دلیل آسانى نسبى این گونه جَرْى، وقوع آن در لایه رویین معناست.

نمونه قابل ارائه، روایت عبد الرحیم قصیر است. این روایت، جَرْى معناى ظاهرى و چگونگى تطبیق آن بر مصداق غیر معاصر آیه را ملموس مى‏کند. همچنین نشان مى‏دهد که این گونه جَرْى، به وسیله غیر معصومان نیز صورت گرفته و از سوی امامان علیهم السلام تقریر و تأیید شده است.

عبد الرحیم قصیر مى‏گوید: روزى نزد امام باقر علیه السلام بودم. ایشان مرا خواند. من گفتم: لبّیک! ایشان فرمود: «رسول خدا صلی الله علیه و آله در باره ( إِنَّمٰا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هٰادٍ)۳ فرمود: ̎ من، آن منذرم و على، آن هادى است ̎. امروز، هادى کیست؟». من مدّتى طولانى [در فکر فرو رفتم و] سکوت کردم. سپس سر بلند کردم و گفتم: فدایتان شوم! هدایتگرى، مخصوص شما خاندان است. یکى پس از دیگرى آن را به ارث برده‏اید تا به شما رسیده است. فدایتان شوم! شما هادى هستید.

امام علیه السلام پس از تصدیق این سخن فرمود:

1.. بصائر الدرجات: ص۲۱۶ ح۸ .

2.. این نکته را در روایت عبد الرحیم قصیر که در نمونه‏ها مى‏آوریم، مى‏توان دید.

3.. رعد: آیۀ ۷.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1382
صفحه از 272
پرینت  ارسال به