147
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

ملّا صالح مازندرانى نیز در شرح خود بر این حدیث، به نقل اهل سنّت، اشاره کرده و متن یکى از آنها را آورده است.۱

دو. تطبیق بر مصداق پنهان

نمونه جالب توجّه این دسته، تطبیق آیه ( َفَمَن زُينَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَءَاهُ حَسَنًا؛۲ آیا کسی که زشتیِ کارش برایش آراسته شده و آن را نیکو می‌بیند [مانند نیکوکار واقعی است]؟) بر گروهی از افراد خودپسند است؛ خودشیفتگانى که بر اثر اغواى شیطان، کارهایشان در دیده‏شان نیکو جلوه مى‏نماید و به بدکارى‏هاى خود نیز مى‏نازند.

متن روایت تطبیق دهنده، چنین است:

۰.عَلىُّ بنُ سُوَیدٍ، عَن أَبِى الحَسَنِ علیه السلام، قالَ: سَأَلتُهُ عَنِ العُجبِ الَّذِى یُفسِدُ العَمَلَ، فَقالَ: العُجبُ دَرَجاتٌ: مِنها أن یُزَینَ لِلعَبدِ سُوءُ عَمَلِه فَیراهُ حَسَناً فَیُعجِبَهُ وَ یَحسَبَ أَنَّه یُحسِنُ صُنعاً، وَ مِنها أَن یُؤمِنَ العَبدُ بِرَبِّهِ فَیَمُنَّ عَلَى اللهِ عز و جل، وَ لِلهِ عَلَیهِ فیهِ المَنُّ.۳

1.. ملّا صالح مازندرانى می‌نویسد: «قوله: (َتَعِيَهٰا أُذُنٌ وٰاعِيَةٌ) أى تحفظها اُذُن حافظة تحفظ ما یجب حفظه و ینبغى ضبطه بتذکیره و إشاعته و العمل بموجبه. قوله: قال رسولُ اللّٰه‏ صلی الله علیه و آله: «هِىَ أُذُنُکَ یا عَلىُّ!»، قال صاحب الطرائف ـ قَدّس اللّٰه‏ روحه ـ : روى الثعلبى فى تفسیر قوله تعالى: (تَعِيَهٰا أُذُنٌ وٰاعِيَةٌ)، قال: قال رسول اللّٰه‏ صلی الله علیه و آله: «سَأَلتُ اللّٰهَ‏ تَعالىٰ أن یَجعَلَها اُذُنَکَ یا عَلىُّ! قالَ عَلىٌّ علیه السلام: فَما نَسیتُ بَعدَ ذٰلِکَ شَیئاً وَ ما کانَ لى أن أنساهُ؛ این سخن خداوند: (و گوش فرا گیرنده، آن را نگاه می‌دارد) بِدان معناست که گوشی نگاه دارنده، از آن مطالب پاسداری کند و آنچه را که شایستۀ نگاهداری و ثبت است، از طریق یادآوری و گسترش و به کار بستن آن، نگاه بدارد. امّا در بارۀ این مطلب که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: "آن، گوش توست، ای علی!"، به گفتۀ صاحب الطرائف (ابن طاووس)، ثعلبی در تفسیر این آیه، نقل کرده که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود:"ای علی! از خدا خواستم که این گوش را گوش تو قرار دهد" و علی علیه السلام گفت: پس از این دعای پیامبر، هیچ چیزی را فراموش نکردم و سزاوار من هم نبود که فراموش کنم» (شرح اُصول الکافى: ج۷ ص۸۸).

2.. فاطر،‌ آیۀ ۸.

3.. الکافى: ج۲ ص۳۱۳ ح۳.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
146

یک. تطبیق بر مصداق آشکار

روایات فراوانى به تطبیق آیات بر مصداق‏هاى روشن و آشکار پرداخته‏اند. پذیرش و تصدیق این تطبیق‏ها، آسان است. روایت زیر، نمونه یک تطبیق روشن است:

۰.سَلامُ بنُ المُستَنیرِ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السلام فی قَولِهِ تَعالىٰ: ( قُلْ هٰذِهِ سَبِيلِی أَدْعُوا إِلَى اللّٰهِ عَلىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی)۱، قالَ: «ذاکَ رَسولُ اللهِ صلی الله علیه و آله وَ أَمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام وَ الأَوصِیاءُ مِن بَعدِهِم علیهم السلام».۲

۰.سلام بن مستنیر از امام باقر علیه السلام در باره سخن خداى متعال: ( بگو: این، راه من است که من و پیروانم با بصیرت [و بینایى] به سوى آن فرا مى‏خوانم) نقل مى‏کند که فرمود: «آن، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و امیر مؤمنان علیه السلام و اوصیاى پس از ایشان است».

نمونه دیگرِ تطبیق بر مصداق آشکار، تطبیق ( اُذُنٌ وَٰعِیَةٌ) به معناى «گوشِ فرا گیرنده» بر امام على علیه السلام است. این تطبیق، در روایت زیر آمده است:

۰.یَحیَى بنُ سالِمٍ، عَن أَبی عَبدِ اللهِ علیه السلام، قالَ: لَمّا نَزَلَت: ( وَ تَعِيَهٰا أُذُنٌ وٰاعِيَةٌ)،۳ قالَ رَسولُ اللهِ صلی الله علیه و آله: «هِیَ اُذُنُکَ یا عَلی».۴

۰.یحیى بن سالم از امام صادق علیه السلام نقل مى‏کند که فرمود: «هنگامى که آیه ( و گوش فرا گیرنده، آن را نگاه مى‏دارد) نازل شد، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود:‏ اى على! آن، گوش توست».

نکته شایان توجّه، نقل فراوان این حدیث و مشابه آن در تفسیرهاى اهل سنّت و کتاب‏هاى حدیثى ایشان است. علّامه طباطبایى، متن و مأخذ شمارى از این روایات را گزارش کرده است.۵

1.. یوسف: آیۀ ۱۰۸.

2.. الکافى: ج۱ ص۴۲۵ ح۶۴.

3.. حاقّه: آیۀ ۱۲.

4.. الکافى: ج۱ ص۴۲۳ ح۵۷.

5.. ر. ک: المیزان: ج۱۹ ص۳۹۶.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1197
صفحه از 272
پرینت  ارسال به