کردهاند.۱ امام رضا علیه السلام معناى تأویلى آیه را این گونه بیان فرموده است:
۰.حِجابٌ مِن نورٍ یُكشَفُ فَیَقَعُ المُؤمِنونَ سُجَّداً، وَ تُدمَجُ أَصلابُ المُنافِقینَ فَلا یَستَطیعونَ السُّجودَ.۲
۰.حجابى از نور، کنار مىرود. پس مٶمنان به سجده مىافتند؛ ولى کمر منافقان، سخت مىشود و نمىتوانند سجده کنند.
این معنا در روایات نبوى نیز موجود است. طبرى با سندش از ابو موسى از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت کرده که در باره ( يَوْمَ يُكْشَفُ عَنْ سٰاقٍ) فرمود:
۰.عَن نورٍ عَظیمٍ، یَخِرُّونَ لَهُ سُجَّداً.۳
۰.[یعنى خداوند] از نورى عظیم [پرده بر مىدارد] که در برابر آن، [همه] به سجده مىافتند.
نمونه تأويل آيات محكم
آیه ( فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسٰانُ إِلىٰ طَعٰامِهِ)۴ از آیات محکم و روشن قرآن است؛ امّا پرسش و پاسخ زیر، نشان مىدهد که این آیه نیز مانند همه آیات قرآن، داراى بطن و تأویل است:
۰.عَن زَیدٍ الشَّحّامِ، عَن أَبى جَعفَرٍ علیه السلام فى قَولِ اللهِ ( فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسٰانُ إِلىٰ طَعٰامِهِ)، قالَ: قُلتُ: ما طَعامُهُ؟ قالَ: «عِلمُهُ الَّذى یَأخُذُهُ مِمَّن یَأخُذُهُ».۵
۰.زید شحّام از امام باقر علیه السلام روایت مىکند که: در باره آیه انسان باید به خوراک خود