محبّان اهل بیت علیهم السلام و نوشندگان از «عذبِ فرات» و برخوردار از شایستگى اعتقادى و ایمانى هستند. این روایت، پاسخ امام صادق علیه السلام به سَدیر صیرفى در باره رتبهبندى اصناف محبّان اهل بیت علیهم السلام است:
۰.وَ طَبَقَةٌ یُحِبّونَا فِى السِّرِّ وَ العَلانِیَةِ، هُمُ النَّمَطُ الأَعلىٰ، شَرِبوا مِنَ العَذبِ الفُراتِ، وَ عَلِموا تَأویلَ الكِتابِ وَ فَصلَ الخِطابِ وَ سَبَبَ الأَسبابِ.۱
۰.و گروهى که ما را آشکارا و پنهان، دوست دارند، آنان در بالاترین درجه اند. از آب خوش و گوارا نوشیدهاند و تأویل کتاب و سخن پایانى و رشته همه امور را فهمیدهاند.
امام صادق علیه السلام در ادامه سخن، ویژگىهاى این افراد را چنین بیان نموده است:
۰.تِلکَ خِلالٌ: أَوَّلُها أَنَّهُم عَرَفُوا التَّوحیدَ حَقَّ مَعرِفَتِهِ وَ أَحكَموا عِلمَ تَوحیدِهِ، وَ الإِیمانُ بَعدَ ذٰلِکَ بِما هُوَ وَ ما صِفَتُهُ، ثُمَّ عَلِموا حُدودَ الإِیمانِ وَ حَقائِقَهُ وَ شُروطَهُ وَ تَأویلَهُ.
۰.آنان، صفاتى دارند. نخست، این که خدا را چنان که باید، شناختهاند و این دانش توحیدى را استوار کردهاند و به او و صفاتش، همان گونه که هست، ایمان آوردهاند. سپس مرزهاى ایمان و نیز حقایق و شروط و ژرفاى آن را دانستهاند.
برایند و حاصل جمع روایات، نشان مىدهد که براى آگاهى از تأویل قرآن، مانند هر متن دیگرى باید به سرچشمه آن، نزدیک شد و نیّت پدید آورنده متن را دریافت؛ امرى که خداوند به گونه کلّى و یا حدّ اکثرى در اختیار فرستاده و آورنده کتاب و پیامش نهاده و پیامبر اکرم نیز به عترت پاک خود، تعلیم داده است. هر کس بتواند خود را به این خاندان برسانَد و از «عذبِ فرات» و چشمه جوشان دانش ایشان