137
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

باقى خواهد ماند».

گفتنى است این روایت، با مفروض دانستن انسان‏هایى که دانا به تأویل قرآن هستند، آنها را محدود و منحصر به بازماندگان از خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دانسته است؛ کسانى که علم آنان از پیامبر صلی الله علیه و آله سرچشمه مى‏گیرد. این معنا ـ یعنى نفى برخى مدّعیان رسوخ در علم و اتّصاف اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله به این صفت خاص ـ در روایتى دیگر از امام على علیه السلام نیز آمده و بر آن تأکید شده است:

۰.أَینَ الَّذینَ زَعَمُوا أَنَّهُمُ الرّاسِخونَ فِى العِلمِ دُونَنَا كَذِباً وَ بَغیاً عَلَینا؟ أَن رَفَعَنَا اللَّهُ وَ وَضَعَهُم، وَ أَعطانا وَ حَرَمَهُم، وَ أَدخَلَنا وَ أَخرَجَهُم، بِنا یُستَعطَى الهُدىٰ وَ یُستَجلَى العَمىٰ.۱

۰.کجایند کسانى که به دروغ و از سرِ حسادت بر ما [از آن رو] که خداوند، ما را رفعت بخشیده و آنان را پَست گردانیده و به ما عطا فرموده و آنان را محروم ساخته و ما را راه داده و آنان را رانده است؟ ادّعا مى‏کردند که استواران در دانش، آنان‏ اند نه ما، در حالى که به وسیله ما، راه هدایت، پیموده مى‏شود و کورى، زدوده مى‏گردد.

برخى احادیث، این دایره را اندکى توسعه داده‏اند. امامان علیهم السلام ضمن هشدار نسبت به تأویل نادرست قرآن، برخى ویژگى‏هاى راسخان در علم و توانایان بر تأویل را بیان کرده‏اند؛۲ ویژگى‏هایى که مى‏توان آنها را در برخى افراد غیر معصوم نیز یافت؛ کسانى انگشت‌شمار که عالم به دین و عامل به آن هستند و در دو آیه شریف قرآن، به آنها اشاره شده است.۳ بر پایه روایتى، این افراد از بالاترین

1.. نهج البلاغة: خطبۀ ۱۴۴.

2.. براى نمونه، در حدیثى از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله آمده است: «الرّاسِخونَ فِی العِلمِ مَن بَرَّت یمینُهُ، وَ صَدَقَ لِسانُهُ، وَ استَقامَ بِهِ قَلبُهُ، وَ عَفَّ بَطنُهُ وَ فَرجُهُ؛ راسخان در علم، یعنى کسانى که دستى نیکوکار، زبانى راستگو و قلبى استوار دارند و در شکم و شهوتشان، عفّت می‌ورزند» (الفردوس: ج۲ ص۲۸۸ ح۳۳۲۷. نیز، ر. ک: علم و حکمت در قرآن و حدیث: ج۲ ص۵۱۹ «ویژگی‌های راسخان در دانش»).

3.. یکی در آیۀ هفتم سورۀ آل عمران (ر. ک: ص۸۵) و دیگری آیۀ (لٰكِنِ الرّٰاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ( ( يُؤْمِنُونَ بِمٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ الْمُقِيمِينَ الصَّلٰاةَ وَ الْمُؤْتُونَ الزَّكٰاةَ وَ الْمُؤْمِنُونَ بِاللّٰهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ أُولٰئِكَ سَنُؤْتِيهِمْ أَجْراً عَظِيماً؛ امّا استواران آنان در دانش و مؤمنان، بدانچه بر تو و آنچه پیش از تو فرو فرستاده شده است، ایمان مى‏آورند و [نیز] بر پا دارندگان نماز و دهندگان زکات و مؤمنان به خدا و روز واپسین. به آنان زودا که پاداشى سترگ دهیم) (نساء: آیۀ ۱۶۲).


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
136

آن احاطه و دانشى ندارند، ستوده است و فرو نرفتن آنان را در آنچه به کاویدن از نهانش مکلّف نیستند، رسوخ نامیده است.

این روایت، اقرار به جهل و اعتراف به عجز از تفسیر غیبِ محجوب و پوشیده را نشانه راسخان مى‏داند و رسوخ در علم را مفهومى سلبى به معناى خوددارى از زیاده‏روى در ژرفاى این گونه آیات مى‏خواند. این، در حالى است که برخى روایات، عاطفه بودن «واو» را مفروض گرفته‏اند و راسخان در دانش را متعدّد دانسته‏اند. صفّار قمی، متن زیر را با دو سند از امام باقر و امام صادق علیهما السلام آورده است:

۰.نَحنُ الرّاسِخونَ فی العِلمِ، وَ نَحنُ نَعلَمُ تَأویلَهُ.۱

۰.ما راسخان در علم هستیم و تأویل آن را ما مى‏دانیم.

سلیم بن قیس نیز چنین روایت کرده است:

۰.خَرَجَ عَلَینا عَلِىُّ بنُ أَبى طالِبٍ علیه السلام وَ نَحنُ فِى المَسجِدِ فَاحتَوَشنا عَلَیه، فَقالَ: سَلونى قَبلَ أَن تَفقِدونى، سَلونى عَنِ القُرآنِ فَإِنَّ فِى القُرآنِ عِلمَ الأَوَّلینَ وَ الآخِرینَ، لَم یَدَع لِقائِلٍ مَقالاً، وَ لا یَعلَمُ تَأوِیلَهُ إلَّا اللهُ وَ الرّاسِخونَ فِى العِلمِ، وَ لَیسوا بِواحِدٍ، وَ رَسولُ اللهِ صلی الله علیه و آله كانَ واحِداً مِنهُم، عَلَّمَهُ اللهُ سُبحَانَهُ إیّاهُ، وَ عَلَّمَنیهِ رَسولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله، ثُمَّ لا یَزالُ فِى عَقِبِهِ إِلىٰ یومِ القِیامَةِ.۲

۰.ما در مسجد بودیم که على بن ابى طالب علیه السلام نزد ما آمد و ما گِرد او حلقه زدیم. ایشان فرمود: «از من پرسش کنید، پیش از آن که مرا از دست بدهید. در باره قرآن از من سؤل کنید؛ چرا که در قرآن، دانشِ اوّلین و آخرین هست. قرآن براى هیچ گوینده‏اى سخنى [ناگفته] باقى نگذاشته است و تأویل آن را جز خدا و استواران در دانش، کسى نمى‏داند و اینان، یک نفر نیستند. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله یکى از ایشان بود که خداوند سبحان، آن را به او آموخت و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هم آن را به من آموخت و تأویل قرآن در فرزندان او تا روز قیامت،

1.. بصائر الدرجات: ص۲۲۴ ح۵ و ص۲۰۵ ح۷. این روایت در الکافی (ج ۱ ص۲۱۳ ح۱) نیز آمده است.

2.. تأویل الآیات الظاهرة: ج۲ ص۵۵۵ ح۱۰.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1474
صفحه از 272
پرینت  ارسال به