گفتار هشتم
تأويل، جَرْى و تطبيق
در ادامه کارکردهاى روایات ناظر به قرآن، به روایات تأویلى و تطبیقى مىپردازیم. مفاهیمی که برخى از روایات ناظر به قرآن ارائه میدهند، به سادگى و روشنى از متن قرآن، فهمیده نمىشوند. همچنین شمارى از روایات، مصداقهایی براى آیات شریف قرآن، ارائه دادهاند که پذیرش آنها در گرو تحلیل ذهنى و آگاهى از پیشزمینههاى متن و تأویل صورت یافته در ذهن مفسّر است. این مسئله را مىکاویم.
معنای «تأويل»
واژه «تأویل»، برگرفته از «أول» به دو معناى متضادّ «آغاز» و «سرانجام» کار است.۱ واژهشناس متقدّم، خلیل فراهیدى، تأویل را به معناى تفسیر سخنى چندپهلو دانسته که تنها با بیان دیگرى غیر از الفاظ همان کلام، تبیین شدنى است.۲ جوهرى، تأویل را تفسیر غرض نهایى کلام۳ و ابن فارِس، تأویل سخن را با استناد به آیه شریف: ( هَلْ يَنْظُرُونَ إِلّٰا تَأْوِيلَهُ)۴ فرجام و سرانجام سخن مىداند.۵