129
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

گفتار هشتم

تأويل، جَرْى و تطبيق

در ادامه کارکردهاى روایات ناظر به قرآن، به روایات تأویلى و تطبیقى مى‏پردازیم. مفاهیمی که برخى از روایات ناظر به قرآن ارائه می‌دهند، به سادگى و روشنى از متن قرآن، فهمیده نمى‏شوند. همچنین شمارى از روایات، مصداق‌هایی براى آیات شریف قرآن، ارائه داده‏اند که پذیرش آنها در گرو تحلیل ذهنى و آگاهى از پیش‏زمینه‏هاى متن و تأویل صورت یافته در ذهن مفسّر است. این مسئله را مى‏کاویم.

معنای «تأويل»

واژه «تأویل»، برگرفته از «أول» به دو معناى متضادّ «آغاز» و «سرانجام» کار است.۱ واژه‏شناس متقدّم، خلیل فراهیدى، تأویل را به معناى تفسیر سخنى چندپهلو دانسته که تنها با بیان دیگرى غیر از الفاظ همان کلام، تبیین شدنى است.۲ جوهرى، تأویل را تفسیر غرض نهایى کلام۳ و ابن فارِس، تأویل سخن را با استناد به آیه شریف: ( هَلْ يَنْظُرُونَ إِلّٰا تَأْوِيلَهُ)۴ فرجام و سرانجام سخن مى‏داند.۵

1.. ر. ک: معجم مقاییس اللّغة: ج۱ ص۱۵۸.

2.. کتاب العین: ج۸ ص۳۶۹.

3.. ر. ک: الصحاح: ج۴ ص۱۶۲۷.

4.. اعراف:‌ آیۀ ۵۳.

5.. ر.ک: معجم مقاییس اللّغة: ج۱ ص۱۶۲.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
128
  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1199
صفحه از 272
پرینت  ارسال به