پژوهشگر را در باره مفهوم آیه، فراهم مىآورد. پژوهشگر حسّاس، آیه را با نگاهى دقیقتر مطالعه میکند و لایههاى ژرفترى را از آیه بیرون مىکشد؛ لایههاى معنایى نهفتهاى که اگر حسّاسیت لازم را نداشت، دستیابىاش به آنها دشوار مىنمود. این نکته، همانند جرقّه آغازین بسیارى از کشفیّات علمى است که در آغاز، تنها یک خراش ذهنى اند؛ امّا با پیگیرى و پژوهش، نظریّههایى سودمند و کارآمد مىشوند.
۳. کمک به حلّ اختلاف احادیث و آرای متعارض
گاه احادیث تفسیرى، دچار اختلاف و تعارض مىشوند و حلّ و جمع آنها به صورت تخصیص و تقیید و دیگر راههاى ساده عرفى، میسّر نیست. در این اختلافها، نیاز به یافتن شاهد و قرینه داریم. روایات ضعیف، در برخى از این موارد، معنایى را ارائه مىدهند که مىتوانند شاهدى بر ترجیح و انتخاب یک سوى تعارض و یا یافتن جمع دلالى میان احادیث اختلافى به شمار آیند. نمونههاى این فایده، در بحث «حلّ تعارض» آمدهاند.
در عرصه تفسیر اهل سنّت نیز در مواردى که جمع میان آراى تفسیرى مختلف مفسّران میسّر نبوده، ابن جریر طبرى، در مقام ترجیح، روایات ضعیف السند را شاهد مىگیرد و مىگوید:
۰.روایتى از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در دست است که آنچه را گفتیم، تأیید مىکند، هر چند سندش اشکال دارد.۱
۴. کمک به شناخت و حلّ آسیب احادیث
احادیث در مراحل مختلف صدور، نقل و فهم، به آسیبهایى گرفتار آمدهاند که راه حلّ خاصّ خود را مىطلبند. راه حلّ بسیارى از این آسیبها، تشکیل