عِدَّةٌ مِن أَصحَابِنا، عَن أَحمَدَ بنِ أَبی عَبدِ اللّٰهِ، عَن مُحَمَّدِ بنِ عیسىٰ، عَن یونُسَ بنِ عَبدِ الرَّحمٰنِ، عَنِ الحَسَنِ بنِ السَّرِیِّ، عَن جابِرِ بنِ یَزیدَ الجُعفِیِّ، قالَ: سَأَلتُ أَبا جَعفَرٍ صلی الله علیه و آله عَن شَیءٍ مِنَ التَّوحیدِ، فَقالَ: «إِنَّ اللهَ ــ تَبارَكَت أَسماؤُهُ الَّتی یُدعىٰ بِها، وَ تَعالىٰ فی عُلُوِّ كُنهِهِ ــ واحدٌ، تَوَحَّدَ بِالتَّوحیدِ فی تَوَحُّدِهِ، ثُمَّ أَجراهُ عَلىٰ خَلقِهِ؛ فَهُوَ واحِدٌ صَمَدٌ قُدّوسٌ، یَعبُدُهُ كُلُّ شَیءٍ، وَ یَصمُدُ إِلَیهِ كُلُّ شَیءٍ، وَ وَسِعَ كُلَّ شَیءٍ عِلماً».۱
۰.علی بن محمّد و محمّد بن الحسن، از سهل بن زیاد، از محمّد بن ولید (شباب صیرفی) نقل میکند که داوود بن قاسم جعفری گفت: به امام جواد علیه السلام گفتم: فدایت گردم! [معنای] صمد چیست؟ فرمود: «آقا و سَرور که [در هر حاجتی] به او توجّه میشود، چه در کم و چه در زیاد».
۰.گروهی از شیعیان، از احمد بن ابی عبد اﷲ، از محمّد بن عیسی، از یونس بن عبد الرحمان، از حسن بن سری نقل میکنند که جابر بن یزید جُعفی گفت: از امام باقر علیه السلام مطلبی در باره توحید پرسیدم. فرمود: «خداوند - که مبارک است نامهایش و بدانها خوانده میشود و در کنه ذاتش، والاست - یگانهای است که در یگانگیاش یکتا بود و سپس صفات خود را بر آفریدگانش جاری کرد. پس او یکی است، صمد و پاکیزه و منزّه است، همه چیز، او را میپرستند و همه چیز به او روی میآورند و دانش او، همه چیز را فرا گرفته است».
۲. ايجاد احتمالات معنايى نو در تفسير
یکى از کاربردهای روایات ضعیف السند، ارائه احتمالات معنایى در عرصه معنایابى آیات قرآنى است. ما مىتوانیم به این احتمالات معنایى بیندیشیم و آن گاه با بررسى سیاق متنى و دقّت و تأمّل در گوهر معنایى واژگان و عبارتهاى آیه و یا از طریق کنار هم گذاشتن آیات متناظر، آنها را رد یا تصدیق کنیم. گاه ممکن