83
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

احادیث ساختگى در میان آنها وجود دارند. بر این پایه، اگر سند حدیث را بررسى نکنیم و ضعیف‏ها را کنار ننهیم، ممکن است روایات جعلى به گردونه پژوهش در آیند و این به معناى مخلوط کردن موادّ پژوهشى معتبر و نامعتبر با یکدیگر است.

در پاسخ مى‏گوییم: آن گونه که در جاى خود به اثبات رسیده است، تعداد روایات ساختگىِ باقى مانده در کتاب‏هاى اصلى حدیث و تفسیر شیعه، چندان فراوان نیست۱ و در کتاب‏هایى مانند کتب اربعه، کتاب‌های شیخ مفید، شیخ صدوق و شیخ طوسى و نیز تفسیر العیّاشى، روایات بسیارى وجود دارند که واقعاً از معصومان علیهم السلام صادر شده‏اند و تنها ناشناخته بودن راویانِ آنها، زمینه ضعیف خواندنشان را فراهم آورده است.

تلاش راویان بزرگى مانند یونس بن عبد الرحمان در پالایش و عرضه حدیث بر امامان علیهم السلام و کوشش و دقّت محدّثان در اخذ و نقد حدیث، تعداد روایات ساختگىِ باقى مانده در میراث حدیثى را دست کم در میان شیعه، کاهش داده است.۲ این تلاش‏ها و کاربرد معیارهاى نقد محتوایى، بسیارى از روایات مجعول را نمایان ساختند و مانع راهیابى آنها به مجموعه‏هاى حدیثى شیعه شدند. بر این پایه، روایات واقعى و ارزشمند، پُرشمارتر از روایات ساختگى و تحریف شده هستند.

اکنون نیز ما مى‏توانیم با در دست داشتن معیارهاى محتوایى نقد حدیث، بدون واهمه، با احادیث ضعیف السند، تعامل داشته باشیم و از آنها بهره‏مند شویم. تنها کافى است با به کارگیرى این معیارها، مانع از راهیابى آنها به فرایند تفسیر شویم. بر این پایه و با تعامل پویا و درست، مى‏توان گاه از مضمون مقبول و ظرفیت‏هاى

1.. براى آشنایی با کتاب‏هاى اصلى حدیث و مهم‌ترین کتاب‌های تفسیر روایى و درجۀ اعتبار آنها، ر. ک: منطق فهم حدیث: ص۲۷۶ ـ ۲۸۶.

2.. ر. ک: رجال النجاشى: ص۲۱۷ ش ۵۶۵ و ص۲۳۱ ش ۶۱۲ و ص۳۴۶ ش ۹۳۵ و ص۴۴۷ ش ۱۲۰۸ و الفهرست، طوسى: ص۳۰۵ ش ۴۶۷ و در پرتو حدیث: ص۳۹.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
82

قلمرو پژوهش مى‏کشانَد. البتّه تا هنگامی که با کمک قرینه‏هاى جانبى، به صدور آنها اطمینان نیافته‏ایم، نمى‏توانیم به استناد آنها، مراد و مقصود الهى را کشف شده بدانیم و به ارائه تفسیر قطعى از کتاب خدا روى آوریم.

از سوى دیگر، کنار نهادن یک‏سرِ همه احادیث ضعیف، بدون آن که هر مورد را جداگانه بررسى کنیم، ممکن است به حذف بخشى از روایات صادر شده و ناظر به قرآن به عنوان قرینه‏هاى ناپیوسته آن بینجامد. زیان‏هاى این گرایش افراطی، کمتر از آسیب‏هاى پذیرش تفریطی حدیث نیست. اگر طریق ارزیابى حدیث را به ارزیابى سند آن منحصر بدانیم و حدیث ضعیف ‏السند را با حدیث سست و مردود، مساوى بپنداریم، تنها احادیثى را به عرصه تفسیر راه مى‏دهیم که همه افراد واقع در سند آن، شیعه امامى عادل و ضابط و ثقه باشند و یا اگر غیر امامى ‏اند، افرادى شناخته شده و مورد وثوق و اطمینان باشند. درست است که با این رویکرد، احادیث ساختگى و غیر واقعى حذف مى‏شوند، امّا به همراه آنها شمارى از روایات تفسیرى ضعیف السند صادر شده نیز حذف مى‏شوند، حال آن که کارایى احادیث تفسیرى، در گرو اثبات اعتبار سندى آنها نیست.

احادیث تفسیرى، از این نظر، مشابه احادیث فقهى نیستند. آنها در موارد قابل توجّهی، نقش راه‏نما به محتواى آیه را دارند و مفسّر مى‏تواند با بر گرفتن مضمون آنها، به درون آیه راه یابد و با کشف معناى آیه در دلِ یک نظام هماهنگ قرآنى، به صحّت مضمون حدیث، پى ببرد.

به سخن دیگر، روایت تفسیرى در بسیارى از موارد، قرینه صحّتش را خود مى‏آورد، به شرط آن که معنایى که از آیه ارائه مى‏کند، ظاهر آیه به شمار بیاید، با سیاق متنى آیه، هماهنگ باشد و به گونه‏اى اطمینان‏بخش، معناى بیان شده را به آیه منتسب کند.

شاید گفته شود: اگرچه بسیارى از روایات ضعیف السند جعلى نیستند، امّا

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1501
صفحه از 272
پرینت  ارسال به