53
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

در آغاز سوره‏ها و امور متعلّق به جهان غیب مانند برزخ و معاد را استثنا مى‏کنند و تبیین تفاصیل و جزئیّات آنها را نیازمند قرینه‏هاى بیرونى از جمله سنّت مى‏دانند.

۴. تفصیل لایه‌ای

دیدگاه چهارم، وجه سوم را مى‏پذیرد که براى آگاهى از تفصیل جزئیّات قصص، احکام، و برزخ و معاد، به قرینه‏هاى بیرونى از جمله سنّت، نیاز است؛ امّا این نکته را نیز مى‏افزاید که براى رسیدن به لایه‏هاى عمیق دیگر آیات نیز نیازمند قرینه‏هاى بیرونى و ارشاد پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت او هستیم. ما این وجه را برگزیده‏ایم و دلیل خود را در پایان بررسى و نقد سه دیدگاه یاد شده، مى‏آوریم.

نقد ديدگاه اوّل

این دیدگاه در پرتو نگاه به آیات دیگر قرآن، رد مى‏شود. اگر آیاتى که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را مسئول تبیین قرآن مى‏دانند، در کنار آیات مبیّن بودن قرآن قرار دهیم، ناگزیریم یا تناقض درون‌قرآنى را بپذیریم - که ممکن نیست -، یا مقصود را تبیین باواسطه بدانیم و یا در مفهوم تبیین بیندیشیم و چنین بگوییم که آیات دسته نخست، ناظر به بیان مفاهیم رویین و نخستین قرآن و آیات دسته دوم، ناظر به تبیین مفاهیم زیرین و ژرف قرآن هستند.

نکته شایان توجّه، وجود چند آیه از هر دو دسته در سوره نحل و در نزدیکى هم است.۱ دقّت در این آیات از سوره نحل، نشان دهنده تکرار یک عبارت کلیدى در هر دو دسته است. در همه آیات سوره نحل که ناظر به این مسئله‏ اند، ابتدا نزول قرآن بر پیامبر صلی الله علیه و آله مطرح شده و سپس به وجهه تبیینى آن، پرداخته شده است، گویى که تبیان بودن قرآن در هر چیز، به هنگام حضور آن نزد پیامبر صلی الله علیه و آله

1.. نحل: آیۀ ۴۴ و ۶۴.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
52

استناد آیات و اخبار نهى کننده از «پیروى از ظن»، آن را حجّت نمى‏دانند.۱

چهارمین دلیل ایشان، آن است که تفسیر قرآن، بدون در نظر آوردن روایات، گونه‏اى تفسیر به رأى است که امامان علیهم السلام به شدّت از آن، نهى کرده‏اند. اخباریان، بر این پایه، نتیجه مى‏گیرند که مفسّر، به هنگام تفسیر قرآن باید قرآن را کنار نهد و تنها به آنچه احادیث مى‏گویند، چشم بدوزد. او به جاى آن که ابتدا مفاد ظاهرى و اوّلیه آیات را بفهمد و احادیث را در کنار آنها و با آنها بسنجد، باید از حدیث آغاز کند و مفاد آن را بر قرآن، حاکم سازد.۲

۳. تفصیل آیه‌ای

باورمندان به دیدگاه سوم، بسیارى از آیات قرآن را روشن و گویا مى‏دانند که نیازى به تبیین ندارند. اینان، اگر در برخى آیات نیز با مشکلى رو به رو شوند، از طریق مراجعه به آیات دیگر، به حلّ مشکل مى‏پردازند. البتّه این دسته از مفسّران، آیات ناظر به تفصیل احکام فقهى، جزئیّات داستان‏ها، حروف مقطّعه

1.. ر. ک: اخباریگرى؛ تاریخ و عقاید: ص۲۲۹، با استناد به: (وَ مٰا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إلّٰا ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لٰا يُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً إنَّ اللّٰهَ عَلِيمٌ بِمٰا يَفْعَلُونَ؛ بیشتر آنان جز از گمانى پیروى نمى‏کنند. به راستى، گمان براى [شناخت] حقیقت، هیچ بسنده نیست. به یقین، خداوند به آنچه انجام مى‏دهند، داناست) (یونس: آیۀ۳۶) و (سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شٰاءَ اللّٰهُ مٰا أَشْرَكْنٰا وَ لٰا آبٰاؤُنٰا وَ لٰا حَرَّمْنٰا مِنْ شَيْءٍ كَذٰلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتّٰى ذٰاقُوا بَأْسَنٰا قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنٰا إِنْ تَتَّبِعُونَ إلَّا الظَّنَّ وَ إنْ أَنْتُمْ إلّٰا تَخْرُصُونَ؛ به زودى مشرکان خواهند گفت: «اگر خدا مى‏خواست، ما و پدرانمان شرک نمى‏ورزیدیم و چیزى را حرام نمى‏کردیم». همین گونه پیشینیان، [پیامبران را] دروغگو شمردند تا آن که عذاب ما را چشیدند. بگو: آیا نزدتان دانشى است تا آن را براى ما آشکار سازید؟ شما جز از گمان، پیروى ندارید و جز نادرست برآورد نمى‏کنید) (انعام: آیۀ ۱۴۸) و (وَ مٰا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إلَّا الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لٰا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً؛ و آنان را بِدان، دانشى نیست. جز از گمان، پیروى نمى‏کنند و گمان براى [رسیدن به] حق، بسنده نیست) (نجم: آیۀ ۲۸).

2.. ر. ک: اخباریگرى؛ تاریخ و عقاید: ص۲۳۱. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: «مَن فَسَّرَ القُرآنَ بِرَأیِهِ إن أصابَ لَم یُؤجَر وَ إن أخطَأَ فَهُوَ أبعَدُ مِنَ السَّماءِ؛ هر کس قرآن را به رأى خویش تفسیر کند، اگر نظرش درست باشد، پاداشى ندارد و اگر اشتباه کرده باشد، [از مرز حق و حقیقت دور مى‏شود]، بیشتر از دورى آسمان» (تفسیر العیّاشى: ج۱ ص۱۷. نیز، ر. ک: دانش‏نامۀ قرآن و حدیث: ج۱ ص۵۲).

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1346
صفحه از 272
پرینت  ارسال به