47
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

اینک با توجّه به تعریف تفسیر روایى، نیازمند تبیین دقیق مبانى خود در دو عرصه هستیم: عرصه قرآن کریم و عرصه روایات تفسیرى.

مبانی در عرصه قرآن

مقصود از مبانى قرآنى، گزاره‏هاى مقبول ناظر به قرآن در تفسیر است. این گزاره‏ها، در نزد بیشتر مفسّران، مقبول اند و به همین خاطر، تنها از آنها نام مى‏بریم. قدسى بودن الفاظ قرآن، انسجام ساختارى و درونى آن و تهى بودنش از تناقض درونى، مصونیت همیشگى‏اش از تحریف و گردن نهادن به قوانین عامّ منطقى و زبانى، همگى از این دسته ‏اند.

ما همچنین به حجّیت ظواهر قرآن، امکان فهم و تفسیر آن، ترکیبى بودن زبان قرآن، وجود لایه‏هاى معنایى و ظهر و بطن در قرآن، باورمندیم و تأکید مى‏کنیم که ظواهر قرآن را قابل فهم و آنها را با توجّه به قرینه‏هاى ناظر به آیات، قابل تفسیر و استناد مى‏دانیم. همچنین اگر پس از جستجو قرینه‌اى نیافتیم، ظواهر ابتدایى قرآن را به همان صورت خود، حجّت مى‏دانیم و در این زمینه، نظریّات اخباریان یا منسوب به آنان را نمى‏پذیریم.۱

مبانی در عرصه احادیث

در عرصه روایات تفسیرى نیز برخى مبانى، نزد مفسّران شیعه، پذیرفته و به خوبى بررسى و عرضه شده‏اند، مانند: عصمت پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام و حجّیت گفتار و رفتار ایشان در ساحت تبیین قرآن، تفاوت بنیادین دانش قرآنىِ ایشان با صحابیان و تابعیان و دیگران، کارآمدى دانش راسخ ایشان در تأویل و کشف بطن‌های قرآن و نیز عدم تعارض سخنان ایشان با قرآن و عقل.۲ همچنین

1.. ر. ک: التفسیر و المفسّرون فى ثوبه القشیب: ج۱ ص۸۸ .

2.. ر. ک: کتاب‏هاى کلامى. نیز ر.ک: السنّة فى الشریعة الإسلامیّة‌ی محمّدتقى حکیم و أهل البیت فى الکتاب و السنّة‌ی محمّد محمّدى رى‏شهرى و تدوین السنّة الشریفة‌ی حسینى جلالى و وضع و (( نقد حدیث عبد الهادى مسعودى.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
46

آن، اعتبار و جواز تفسیر غیر معصوم از آن، ترکیبى و تلفیقى بودن زبان قرآن، وجود لایه‏ها، سایه‏ها و سویه‏هاى معنایى و ظَهر و بطن در قرآن. در تفسیر روایى، این دو دسته مبانى، باید در عرصه روایات تفسیرى نیز کاویده شوند.

گفتنى است مى‏توان مسائل مهم و پُرگستره‏اى مانند حجّیت قول لغت‏دانان و ادیبان در فهم و تفسیر قرآن را نیز به این دسته افزود و مى‏توان آنها را به انضمام بحث‏هاى مربوط به چگونگى زبان قرآن و ترکیبى بودن یا نبودن آن و نیز مسئله واقع‏نمایى قصّه‏ها و تمثیل‏هاى قرآن، یک دسته جداگانه به شمار آورد و آنها را «مبانى زبانى یا ادبى» نامید.

برخى اعتقادات پذیرفته شده را نیز مى‏توان جزو مبانى تفسیرى به شمار آورد، به شرط این که اِشکال دور را حل کنیم یا نادیده بگیریم. اِشکال دور، از آن جا پدید می‌آید که خاستگاه بسیارى از عقاید دینى، خود قرآن است و بدین سبب، این دسته از عقاید نمى‏توانند در مرحله پیش از تفسیر و استنباط از قرآن، وجود داشته باشند. راه حل، آن است که این عقاید از طریق دیگرى، مانند استدلال عقلى اثبات شده باشند و یا چنان روشن باشند که بدون هیچ عملیّات تفسیرى خاصّی، از متن قرآن فهمیده شوند. بر این پایه، عقایدى مانند تنزیه پیامبران از گناه و خطا، تنزیه خداوند از همسانى‏اش با مخلوقات، عدم رؤیت خداوند متعال در دنیا و آخرت و اختیار محدود انسان در میانه جبرگرایى و تفویض، مى‏توانند نزد بسیارى از مفسّران شیعى، جزو مبانى برداشت و تفسیر و تأویل قرآن باشند.

نکته شایان توجّه، آن که: این دسته از مبانى اعتقادى، بیشتر به شکل تصحیح تفسیر و زمینه‏سازى براى تأویل برخى آیات، عمل مى‏کنند؛ یعنى فهم ابتدایی ما را از برخى آیه‏هاى متشابه، دگرگون مى‏سازند، نه آن که مانند مبانى درجه اوّل، نظیر حجّیت عقل و ظواهر عرفى زبان و یا اعتبار روایات تفسیرى، در فرایند پیدایش فهم و تفسیر ما، به طور مستقیم، به کار آیند.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1466
صفحه از 272
پرینت  ارسال به