روایات متعدّدی در باره سبب نزول آیه زیر در دست است:
۰.( وَ الَّذِينَ تَبَوَّؤُا الدّٰارَ وَ الْإِيمٰانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هٰاجَرَ إِلَيْهِمْ وَ لٰا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حٰاجَةً مِمّٰا أُوتُوا وَ يُؤْثِرُونَ عَلىٰ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كٰانَ بِهِمْ خَصٰاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.۱
۰.و کسانى که پیش از آمدن مهاجران، در دیار خود بودهاند و ایمان آوردهاند، آنهایى را که به سویشان مهاجرت کردهاند، دوست میدارند و از آنچه به آنان داده میشود، در دل احساس حسد نمیکنند و دیگران را بر خویش مقدّم میدارند، هرچند خود نیازمند باشند، و آنان که از بخل خویش در امان مانده باشند، رستگاران اند).
صدر آیه به ایثار انصار اشاره دارد. دو روایت، سبب نزول این آیه را چنین گزارش کردهاند که انصار، بخشی از دارایی و نیز سهم غنیمتشان در رویارویی با یهودیان بنی نضیر را به مهاجران بخشیدند.۲ این در حالی است که بخاری از ابو هریره داستان مردی را نقل میکند که پیامبر خدا علیهما السلام آن مرد را به مهمانی فردی از انصار روانه نمود و وی خوراک ناچیز کودکانش را پیشکش مهمان کرد و فرزندانش را به کمک همسرش خواباند. آن گاه، چراغ را نیز به بهانه تعمیر خاموش کرد و همراه همسرش وانمود کردند که در حال غذا خوردن اند؛ ولی هر دو گرسنه خوابیدند. صبح روز بعد، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله خشنودی خداوند از عمل مرد انصاری و نزول آیه را خبر داد.۳
طبرسی این واقعه را نقل کرده؛ ولی با اتّکا به روایت دیگری از ابو هریره، میزبان ایثارگر را امام علی علیه السلام و همسرش فاطمه علیها السلام دانسته است.۴ این روایت را شیخ طوسی نیز گزارش کرده؛۵ امّا همو روایت دیگری نقل کرده و در گزارشش