روایی موجود، در ذیل این آیه روایتی نقل نکردهاند که راهنمای ما در تبیین این واژه قرآنی باشد. تنها با جست و جو در متون حدیثی میتوان به متن زیر در صحیفه سجّادیه دست یافت. امام زین العابدین علیه السلام در دعا برای فرشتگان الهی، آن جا که فرشتگان را دسته دسته یاد میکند، میفرماید:
۰.وَ الزَّبانیَةُ الَّذینَ إذا قیلَ لَهُم: ( خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ)،۱ ابتَدَروهُ سِراعاً وَ لَم یُنظِروهُ.۲
۰.و فرشتگانى که چون به آنان گفته شود: ( او را بگیرید و به بندش کشید * و به دوزخش بسپارید)، به سرعت و بى مهلت، چنین میکنند.
این دعا در توصیف «زبانیة» با جملههایى، معناى آن را تبیین نموده است. شایان توجّه آن است که امام سجّاد علیه السلام براى این کار، از دیگر آیات قرآن بهره گرفته و بدین ترتیب، تفسیر روایى به تفسیر قرآنی انجامیده است.
مبنای نظریِ شیوه نو
شیوه جدید بازیابیِ روایات تفسیری، این اندیشه را در پسزمینه خود دارد که اهل بیت علیهم السلام، قرآن ناطق و مجسّم اند و سخنان آنان، برگرفته از علمِ اعطا شده الهی و آموزههاى قرآنىِ تابیده به دل و جان آنان است. این نکته در سوره عنکبوت۳ نیز آمده و این واقعیت را نمایان میکند که قرآن و اهل بیت علیهم السلام هر دو، بیانگر یک حقیقت اند و حدیث راستین، همان را حکایت میکند که مراد قرآن است. به استناد حدیث ثقلین نیز عترت، همراه همیشگی و جدا ناشدنیِ قرآن هستند.
صرف نظر از ادلّه کلامى مسئله، اهل بیت علیهم السلام خود به این نکته تصریح کردهاند