205
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

فاصله آسمان و زمین سقوط می‏کند.۱

گفتنی است همان گونه که پیش‏تر اشاره شد، یکی از نقش‏های سیاق، کاهش احتمال‌های معنایی و ترجیح یا تعیین برخی از آنهاست. نمونه این نقش، در این آیه است:

۰.( قٰالَ أَ رَأَيْتَ إِذْ أَوَيْنٰا إِلَى الصَّخْرَةِ فَإِنِّي نَسِيتُ الْحُوتَ وَ مٰا أَنْسٰانِيهُ إِلَّا الشَّيْطٰانُ أَنْ أَذْكُرَهُ وَ اتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِی الْبَحْرِ عَجَباً.۲

۰.گفت: «ديدى؟ وقتى به سوى آن صخره پناه جستيم، من ماهى را فراموش كردم، و جز شيطان، آن را از ياد من نبرد، تا به يادش باشم، و به طور عجيبى راه خود را در دريا پيش گرفت).

برخی واژه «عَجَباً» را سخن حضرت موسی علیه السلام دانسته‏اند؛ ولی این با سیاق آیه ناسازگار است.۳ دقّت در متن آیات، نادرستیِ این نظر شاذ و تأثیر سیاق را در ردّ یک احتمال معنایی نشان می‏دهد.۴

نیز در باره آیه:

1.. یعنی به اندازۀ فاصلۀ میان آسمان و زمین، از معنای حقیقی آن، دور می‌شود.

2.. کهف: آیۀ ۶۳.

3.. ر.ک: المیزان: ج۱۳ ص۳۴۱. برای دیدن نمونه‏های دیگر، همان: ج۴ ص۶۴ و ج ۵ ص۸ و ج ۱۳ ص۲۸۰ و ج ۱۷ ص۲۶۴ و… .

4.. (وَ إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِفَتٰاهُ لٰا أَبْرَحُ حَتّٰى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُباً * فَلَمّٰا بَلَغٰا مَجْمَعَ بَيْنِهِمٰا نَسِيٰا حُوتَهُمٰا فَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ سَرَباً * فَلَمّٰا جٰاوَزٰا قٰالَ لِفَتٰاهُ آتِنٰا غَدٰاءَنٰا لَقَدْ لَقِينٰا مِنْ سَفَرِنٰا هٰذٰا نَصَباً * قٰالَ أَ رَأَيْتَ إِذْ أَوَيْنٰا إِلَى الصَّخْرَةِ فَإِنِّي نَسِيتُ الْحُوتَ وَ مٰا أَنْسٰانِيهُ إِلَّا الشَّيْطٰانُ أَنْ أَذْكُرَهُ وَ اتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِِي البَحْرِ عَجَباً؛ و [یاد کن‏] هنگامى را که موسى به جوانِ [همراه‏] خود گفت: «دست‏بردار نیستم تا به محلّ برخورد دو دریا برسم، هرچند سال‏ها[ى سال‏] سِیر کنم» * پس چون به محلّ برخورد آن دو [دریا] رسیدند، ماهىِ خودشان را فراموش کردند و ماهى در دریا راه خود را در پیش گرفت [و رفت‏] * و هنگامى که [از آن جا] گذشتند، [موسى‏] به جوان خود گفت: «غذایمان را بیاور که به راستى، ما از این سفر رنج بسیار دیدیم» * گفت: «دیدى؟ وقتى به سوى آن صخره پناه جستیم، من ماهى را فراموش کردم و جز شیطان، [کسى‏] آن را از یاد من نبرد که به یادش باشم و به طور عجیبى، راه خود را در دریا پیش گرفت»).


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
204

آن: ( الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاٰتِهِمْ سٰاهُونَ * الذِينَ هُمْ يُرٰاؤُنَ * وَ يَمْنَعُونَ الْمٰاعُونَ؛۱ آنان که از نمازشان غافل‏ اند * و آنان که ریا مى‏کنند * و از [دادن‏] زکات [و وسایل و مایحتاج زندگی‏] خوددارى مى‏ورزند) معنایی مقبول دارد.

توجّه به سیاق آیه، همچنین از بدفهمی جلوگیری می‏کند و مانع استدلال‏های نادرست به آیاتی می‌شود که از جای خود بیرون آورده شده‏اند. برای نمونه، جبرگرایان، آیه ( وَ اللّٰهُ خَلَقَكُمْ وَ مٰا تَعْمَلُونَ؛۲ در حالی که خداوند، شما و آنچه را می‌سازید، آفریده است) را این گونه معنا کرده‏اند که: «خداوند، شما و آنچه را انجام می‏دهید، آفرید» و آن را دلیلی بر نگرش جبریِ خود گرفته‏اند؛ امّا با توجّه به سیاق آیات نمی‏توان این استدلال را درست دانست؛ زیرا آیات پیش از آن، ماجرای حضرت ابراهیم علیه السلام را نقل می‏کنند که با اشاره به کار نابخردانه بت‏پرستان در پرستش بتی که خود تراشیده‏اند، می‏گوید: ( أَ تَعْبُدُونَ مٰا تَنْحِتُونَ؛۳ آیا چیزی را که خود می‌تراشید، می‌پرستید؟!) و سپس آیه مورد نظر را به عنوان دلیل برای سخنش می‏آورد: ( وَ اللّٰهُ خَلَقَكُمْ وَ مٰا تَعْمَلُونَ)، نه آن که به جبری یا اختیاری بودن عمل انسان نظر داشته باشد. شاید بتوان این حدیث امام باقر علیه السلام را ناظر به این کار ناروا دانست که می‏فرماید:

۰.مَا عَلِمتُم فَقُولُوا وَ ما لَم تَعلَمُوا فَقُولُوا: «اللّٰهُ أعلَمُ». إنَّ الرَّجُلَ لَیَنتَزِِعُ الآیَةَ مِنَ القُرآنِ یخِرُّ فیها أبعَدَ ما بَینَ السَّمَاءِ وَ الأَرضِ.۴

۰.آنچه را می‏دانید، بگویید و آنچه را نمی‏دانید، بگویید: «خدا داناتر است». انسان آیه‏ای از قرآن را بیرون می‌کشد۵ و بدان سبب، به مسافتی دورتر از

1.. ماعون: آیۀ ۵ ـ ۷.

2.. صافّات: آیۀ ۹۶.

3.. صافّات: آیۀ ۹۵.

4.. الکافی: ج۱ ص۴۲ ح۴، الوافی: ج۱ ص۱۹۱.

5.. یعنی به وسیلۀ آن، برای درستیِ مطلوب و رأی خویش استدلال می‌نماید.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1504
صفحه از 272
پرینت  ارسال به