159
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

در روایتى از امام صادق علیه السلام در باره «درخت پاک» در این آیه آمده است:

۰.رَسولُ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله أصلُها، وَ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام فَرعُها، وَ الأَئِمَّةُ مِن ذُرَّیَّتِهِما أغصانُها، وَ عِلمُ الأَئِمَّةِ ثَمَرَتُها، وَ شیعَتُهُمُ المُؤمِنونَ وَرَقُها۱... وَ اللهِ، إنَّ المُؤمِنَ لَیولَدُ فَتورَقُ وَرَقَةٌ فیها، وَ إنَّ المُؤمِنَ لَیَموتُ فَتَسقطُ وَرَقَةٌ مِنها.۲

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ریشه آن و امیر مؤمنان علیه السلام، تنه آن و امامان از نژاد آن دو، شاخه‏هاى آن، و دانش امامان، میوه آن و شیعیان مؤمن [به آنها]، برگ‏های آن به شمار مى‏روند... . به خدا سوگند، هر گاه مؤمن به دنیا بیاید، بر این درخت، برگى افزوده مى‏شود و زمانى که بمیرد، برگى از آن فرو مى‏افتد.

گفتنى است جَرْى تأویلى، در تفاسیر اهل سنّت نیز گزارش شده است. براى نمونه، ابن ابى حاتم از ابو اُمامه نقل مى‏کند که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در باره آیه ( إِنَّ الْإِنْسٰانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ)۳ فرمود:

۰.الكَنودُ: الَّذى یَأكُلُ وَحدَهُ، وَ یَضرِبُ عَبدَهُ، وَ یَمنَعُ رِفدَهُ.۴

۰.کَنود، آن کسی است که تنها غذا می‌خورد، خدمتکارش را می‌زند و از بخشش خودداری می‌کند.

رابطه جَرْى با تفسير و تأويل

تفسیر، پرده‏بردارى از مفهوم است و مستقل از افراد و مصداق‏هاى خود، وجود دارد. در تفسیر، با مفهوم ذهنى سر و کار داریم و نیازى به یافتن مصداق نداریم. در واقع، پس از به انجام رسیدن فرایند تفسیر، مشخّص مى‏شود که آیه بر چه افرادى تطبیق مى‏کند. این، تفسیر است که با تعیین حدّ و مرزهاى معنایى آیه، مصداق‏هاى آن را در واقعیّت عینى به ما مى‏شناسانَد.

1.. الکافى: ج۱ ص۴۲۸ ح۸۰.

2.. الکافی: ج۱ ص۴۲۸ ح۸۰.

3.. عادیات: آیۀ ۶.

4.. تفسیر الطبرى: ج۳ ص۳۵۴ ح۲۹۲۸۶.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
158

امامانِ از نسل ایشان نیز مى‏شود. به این نکته در حدیثى که شیخ کلینى رحمه الله آن را بلافاصله پس از این حدیث نقل کرده، اشاره شده است.۱

نمونه دیگر، آیات تشبیه کننده «کلمه طیّبه» به درخت است. قرآن مى‏فرماید:

۰.( أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّٰهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ فَرْعُهٰا فِي السَّمٰاءِ * تُؤْتِی أُكُلَهٰا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهٰا وَ يَضْرِبُ اللّٰهُ الْأَمْثٰالَ لِلنّٰاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ * وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اُجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مٰا لَهٰا مِنْ قَرٰارٍ.۲

۰.آیا ندیدى خداوند، چگونه مَثَل زده است؟ سخن پاک را مانند درختى پاک قرار داده که ریشه‏اش، استوار و شاخه‏اش در آسمان است * هر دم به اراده الهى، میوه‏اش را مى‏دهد و خداوند براى مردم، نمونه‏ها را یادآور مى‏شود؛ شاید که پند گیرند * و سخن ناپاک، همچون درختى ناپاک است که از روى زمین، کَنده شده است و استقرار ندارد).

1.. «عَبدُ الرَّحِیمِ بنُ رَوحٍ القَصِیرُ، عَن أَبى جَعفَرٍ علیه السلام فِى قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (النَّبِيُّ أَوْلىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْوٰاجُهُ أُمَّهٰاتُهُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحٰامِ بَعْضُهُمْ أَوْلىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتٰابِ اللّٰهِ)، فیمَن ̎ نَزَلَت؟ فَقالَ: «نَزَلَت فِى الإِمرَةِ، إِنَّ هٰذِه الآیَةَ جَرَت فى وُلدِ الحُسَینِ علیه السلام مِن بَعدِه، فَنَحنُ أَولىٰ بِالأَمرِ وَ بِرَسولِ اللّٰهِ صلی الله علیه و آله مِنَ المُؤمِنینَ وَ المُهاجِرِینَ وَ الأَنصارِ̎ . قُلتُ: فَوُلدُ جَعفَرٍ لَهُم فِیها نَصیبٌ؟ قالَ: ̎ لا̎ . قُلتُ: فَلِوُلدِ العبّاس فیها نَصِیبٌ؟ فَقالَ: ̎ لا̎ ؛ فَعَدَدتُ عَلَیهِ بُطونَ بَنى عَبدِ المُطَّلِبِ کُلَّ ذٰلِکَ یَقُولُ: ̎ لا̎ . قالَ: وَ نَسیتُ وُلدَ الحَسَنِ علیه السلام، فَدَخَلتُ بَعدَ ذٰلِکَ عَلَیه فَقُلتُ لَه: هَل لِوُلدِ الحَسَنِ علیه السلام فیها نَصیبٌ؟ فَقالَ: ̎ لا وَ اللّٰهِ یا عَبدَ الرَّحیمِ! ما لِمُحَمَّدِىٍّ فِیها نَصیبٌ غَیرَنَا̎ ؛ عبد الرحیم بن روح قصیر می‌گوید: در بارۀ این سخن خداى عز و جل: (پیامبر به مؤمنان، از خودشان سزاوارتر است و همسرانش، مادران آنها هستند و در کتاب خدا، خویشان نسبى، برخى از برخى دیگر سزاوارترند) به امام باقر علیه السلام گفتم: [این آیه‏] در بارۀ چه کسى نازل شده است؟ فرمود: "در بارۀ امامت، نازل شده است. این آیه در فرزندان حسین علیه السلام پس از او جارى است. پس ما به ولایت و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، از مؤمنان و مهاجران و انصار، سزاوارتریم". گفتم: فرزندان جعفر در آن سهمى دارند؟ فرمود: "نه". گفتم: فرزندان عبّاس، در آن سهمى دارند؟ فرمود: "نه". من همۀ تیره‏هاى بنى عبد المطّلب را بر شمردم و در هر بار مى‏فرمود: "نه". من فرزندان حسن علیه السلام را فراموش کردم. بعدها بر ایشان وارد شدم و گفتم: آیا فرزندان حسن علیه السلام در آن، سهمى دارند؟ فرمود: "نه، اى عبد الرحیم! هیچ فرد منتسب به محمّد صلی الله علیه و آله جز ما، نصیبى از آن ندارد"» (الکافى: ج۱ ص۲۸۸ ح۲).

2.. ابراهیم: آیۀ ۲۴ ـ ۲۶.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1476
صفحه از 272
پرینت  ارسال به